Thursday, April 28, 2011

FAKTA2 MENGENAI LELAKI

1. Sebenarnya Lelaki tidak mencari wanita yang cantik, yang dicari adalah wanita yang sejuk hati melihatnya dan mempesona. (Untuk itu, dia selalu meminta Anda berdandan. Bukan kerana dia mata keranjang, tetapi mereka ingin Anda terlihat mempesona).

2. Lelaki sangat benci dikhianati. (Walau mereka egois, keras, dan kuat, tetapi mereka adalah makhluk yang lemah).

3. Ketika saat ini dia menyukai Anda, beberapa saat kemudian, dia lupa dan malah asyik bersama kawan-kawannya. (Hal ini adalah wajar, tetapi bukan berarti Anda tidak pernah ada di hatinya).

4. Jika dia mengatakan “Ya, memang aku tidak memahami kamu,” itu maknanya pemikiran dia dan Anda berbeza. (Bukan berarti tak boleh bersatu, tetapi mencuba untuk saling memahami satu sama lain).

5. Dalam sehari, dia akan sibuk bermain dan menjalani aktivitinya bersama kawan-kawannya. Tetapi percayalah,ketika dia bersiap hendak tidur, Anda selalu ada di dalam fikirannya. (Dan percayalah, mereka suka senyum-senyum sendiri saat membayangkan betapa cantiknya Anda hari ini).

6. “Awak sedang buat apa?” atau “Dah makan belum?” adalah ayat yang paling selalu diucapkan oleh lelaki ketika di telepon. (Mereka memang bukan makhluk yang pandai berbasa-basi, tetapi mereka sungguh ingin tahu semua hal perkara tentang Anda).

7. Jika seorang lelaki benar-benar mencintai Anda, dia akan menerima Anda apa adanya. Tak peduli Anda gemuk, hitam atau berjerawat. (Mereka mungkin akan memberi nasihat pada Anda untuk diet ketika Anda merasa gemuk, tetapi mereka tulus mencintai Anda).

8. Lelaki sangat tergila-gila ketika melihat senyuman Anda. (Untuk itu jangan memelihara muka yang masam di wajah Anda, tersenyum dan buatlah dia semakin terpesona).

9. Lelaki akan melakukan apa saja untuk menarik perhatian Anda. (Termasuk menceritakan kisahnya kepada bekas kekasihnya, walau terkadang hal ini tidak perlu diceritakannya pada Anda).

10. Lelaki tidak suka jika Anda bercerita tentang bekas kekasih anda. (Walau kadang-kadang dia suka cerita tentang bekas kekasihnya kepada Anda, tapi dia sangat cemburu jika dia mendengar kisah bekas kekasih Anda).

11. Jika lelaki ingin bertemu dengan orang tua Anda, jangan ragu dan malu. Dia serius dengan Anda!.

12. Lelaki ingin selalu berbagi semua hal dengan Anda, namun terkadang dia tidak boleh mengungkapkan semua hal dengan baik. (Untuk itu, jangan paksa dirinya bercerita jika memang dia belum siap untuk bercerita kepada anda).

13. Sesekali, lelaki menangis. (Semua bayi, lelaki mahupun wanita menangis, dan lelaki dewasa juga memiliki rasa sedih, ketika mereka kecewa dan sedih, mereka pun boleh menangis seperti Anda. Berikan pelukan dan sokongan padanya,kerana Anda ada untuknya).

14. Jangan berusaha membuat lelaki marah,kerana mereka adalah makhluk tuhan yang mudah marah.

15. lelaki adalah makhluk simple, mereka bukan tipikal yang selalu berharap dan berandai-andai.

16. Lelaki akan mencuba mendapatkan hati wanita yang memutuskannya, sebelum akhirnya mereka berusaha melupakannya. (Inilah yang membuat mereka gagal menelepon Anda setelah berpisah, dan kemudian akhirnya menyerah kerana Anda memberikan respon yang negatif).

17. Saat Anda membuat seorang lelaki jatuh cinta, selamanya dia tidak akan pernah boleh melupakannya. (Untuk itu boleh dikatakan lelaki lebih lemah dan susah melupakan dibanding wanita).

18. Jangan pernah berkata padanya, “Mmhh.......lupakan jelah” kerana hal ini akan membuat dia bertanya-tanya dan bahkan curiga pada Anda. (Seperti halnya wanita, mereka juga makhluk yang sensitif dan mempunyai rasa ingin tahu).

19. Lelaki tidak akan pernah boleh tidur, jika dengan perlahan Anda mengusap belakangnya. Dan membelai lembut kepalanya. (Percayalah, jika Anda melakukan ini pada kekasih Anda, maka ia akan terus menerus merindukan Anda).

20. Lelaki selalu memiliki cara untuk memuji Anda (baca: merayu Anda).

21. Jika lelaki ragu-ragu dan terlihat berpikir keras ketika Anda menyatakan pendapat atau meminta mereka melakukan sesuatu, artinya mereka tidak mahu melakukannya. (Kebanyakan lelaki akan berbohong dan melakukan hal yang tidak ingin ia lakukan untuk wanita yang ia cintai. Tapi percayalah, mereka sangat menderita dan merasa terkongkong).

22. Jika Anda berkata tidak, yang ada di dalam pikiran lelaki adalah “Akan aku cuba lagi” (Masih ingat kan saat dia meminta Anda menjadi kekasihnya?).

23. Anda tidak akan pernah boleh membuat lelaki memahami dalam sekali bual saja. Mereka makhluk yang cerdas, tetapi terkadang susah bagi mereka untuk memahami Anda. (Begitulah lelaki menyebut wanita sebagai makhluk yang susah dipahami).

24. Lelaki benci gay! (Bukan bermaksud diskriminasi atau jahat, tetapi terkadang mereka tidak habis berfikir, mengapa seseorang boleh menyukai sesama jenisnya. Dan terkadang mereka malah takut dan cenderung putus kawan dengan mereka yang berhubungan dengan sesama jenis).

25. Lelaki sangat menyayangi ibunya.

26. Lelaki akan menyimpan sebagian wangnya hanya untuk membeli hadiah kecil untuk Anda.

27. Lelaki sering berfikir tentang wanita yang mungkin menyukai mereka,(tetapi bukan berarti mereka menyukai wanita itu).

28. Anda tidak akan pernah boleh memahami lelaki, kecuali Anda menyediakan waktu untuk mendengar keluh kesah mereka dan bukan melulu bercerita tentang diri Anda.

29. Jika seorang lelaki dengan sungguh-sungguh mengatakan, Anda adalah satu-satunya orang yang dicintainya, percayalah, perkataannya tulus dari dalam hati.

30. Bukan lelaki saja yang gemar bergosip,ketika bersama kawan lelakinya, mereka juga selalu bergosip.

31. Wanita, adalah kelemahan setiap lelaki. (Mereka tidak akan tahan melihat air mata jatuh dari mata Anda. Mereka juga tidak suka melihat Anda bersedih).

32. Tak seperti wanita, lelaki lebih jujur dan terbuka tentang diri mereka. Mereka lebih menerima kekurangan apa adanya.

33. Boleh saja membuat lelaki penasaran pada Anda, tetapi jika digantung terlalu lama, mereka juga boleh bosan dan jenuh.

34. Percaya atau tidak, lelaki adalah juri yang adil dan baik.

35. Walau kadang-kadang mereka kelihatan selekeh, tetapi pada dasarnya lelaki suka kebersihan,bau wangi, dan keindahan.

36. Lelaki lebih suka pada wanita yang menghargai dirinya apa adanya.

37. Lelaki mencintai seorang wanita yang boleh menjadi sahabat, sekaligus kekasih baginya.

38. Jika ada seorang lelaki yang menceritakan masalahnya, Anda cukup mendengarkannya. Jangan beri nasihat atau menyalahkan dirinya.

39. Jika ada seorang lelaki menyukai Anda, lihat lebih jauh ke dalam matanya. (Mata adalah jendela hati, dan ia tak pernah menipu).

40. Lelaki selalu memiliki cara untuk menghindarkan Anda dari lelaki lain. (Salah satunya dengan menolak diajak jalan-jalan ke shopping mall).

41. Lelaki lebih menyukai wanita yang cerdas,dibanding wanita yang hanya tahu tentang make up dan mini skirt.

42. Lelaki adalah makhluk yang sok pandai, mereka malu bertanya kepada wanita apa yang diinginkan.Hasilnya,kebanyakan tekaan mereka seringkali meleset.

43. Ketika lelaki menginginkan sesuatu, mereka akan membayangkannya. Tetapi mereka tidak mahu terlibat terlalu jauh. Mereka lebih cenderung memendam dalam-dalam keinginan mereka jika tahu keinginan itu susah diwujudkan.

44. Lelaki adalah makhluk yang payah dalam soal rahasia. Mereka hampir tidak boleh menyimpan rahasia dengan baik.

45. Terkadang, lelaki terlalu banyak berpikiran negatif berbanding positif.

46. Fantasi lelaki tentang wanita adalah satu-satunya fantasi yang tidak mungkin dibatasi. (Sekalipun mereka telah memiliki pasangan dan keluarga).

47. Tinggi badan mungkin bukan masalah yang terlalu penting bagi lelaki, tetapi mereka cukup peduli pada berat badan (wanita khususnya, termasuk Anda).

48. Jika lelaki mulai serius dengan hubungannya, maka mereka akan menjadi makhluk yang super aktif. (Inilah mengapa dia selalu berusaha menjemput dan menghantar Anda, serta selalu memeriksa inbox message di dalam handphone Anda)

49. Jika Anda tahu bagaimana menaklukkan lelaki Anda, mereka tidak akan pernah boleh jauh dari Anda.

50. Bagi lelaki, melupakan seseorang memerlukan waktu yang lebih lama dari seumur hidup.

Sunday, April 24, 2011

ANGGAPAN

anggapan yg slh blh mngundang suatu musibah yg x dpt kita sndri jangka..tguran sbg seorg kawan mgkin brgkali disalaherti akn mnyebabkn dri kita akn trase..trsntuh..sbb kawan yg pling rapat dgn kita mula bicara..bkn slh ucapan atau penerimaan..mgkin cara ucapan tu sndri yg silap..atau mungkin cara penerimaan tu yg tersalah..kita hanya insan biasa yg hny mmpu bicara..lbh2 lg jika ia dtgnya dr lubuk hati kita sndri..maafkan aku andaikata tersilap bicara tersalah kata..kita hny mnusia biasa yg mmg x akan prnh lari dari melakukan silap..melakukan dosa..manusia yg khilaf..kdg2 teguran yg agk kasar mmpu mmbuka mata kita..mmbuka mata hati kita akan betapa pentingnya seorang kawan..apatah lagi seorg sahabat..kawan gembira mmg ramai..kawan menangis..hny mmpu dibilang dgn jari..kdg2 keprihatinan yg diberi mgkin disalaherti..disalahanggap smp kita dibutakan dgn sikap kita sndri..think positive n done directive..think before done anything..skrg ni aku mula berfikir tntang ape yg berlaku disekitar aku..disekeliling aku..aku x pernah menyalahkan sape2..lg2 kwn baik sndri..mgkin ade kesilapan yg kita buat tnp sedar..tnp kita taw..hati mnusia..rmbut sama hitam..hati lain2..mulut mnusia tak kn mmpu kita tutup smp bile2 pon..anggapan mnusia trhdp bgaimana dri kita tetap ada..kdg2 ape yg prnah kita buat pd org lain akan berlaku blik pd kita..aku prcaya pd karma..dan ape yg prnh kita nasihati..tgur org lain..cuba kita aplikasikan smula pd diri kita..jgn hanya sekadar bicara dihujung bibir..skdar menyedapkan hati..sekadar memujuk dri..kdg2 ape yg kite prnh ckp..yg kite prnh luah..x salah kirenye digunakan pada diri sendiri..mgkin berguna..sebaik2 manusia takde yg sempurna..yg pling penting hubungan kita dgn Yang Maha Esa..hablumminallah hablumminannas..jika hubungan kita dengan Allah baik..hubungan dgn manusia juga akan baik..maaf andaikata bicara kali ini mengundang rasa tidak selesa..kita hanya berkawan..dan dlm berkawan jika timbul satu perasaan prihatin dan mengambil berat..mampu utk bersama tatkala duka dan tawa..itu digelar sahabat..dan dari persahabatan itu mgkin akan timbul satu rasa lbih dari rasa prihatin dan menyayangi..itu akan digelar kekasih..x salah kirenye cemburu disebabkn kawan yg lain..mgkin bila org lain gmbira..kita sedih..dan bile kita sedih..org akan gembira..cbe berada ditempat org lain..cba mnjadi org lain..apa yg akan kita rasa..amat berbeza..mesra mmg perlu..gembira mmg perlu..tapi manusia pny perbuatan mmpunyai had dan sempadan..kalau shgga menimbulkan syak wasangka..yg mmpu mnjadi buah mulut org lain..itu akn berbalik kpd kita sbb mnjadi punca buah mulut org atas sikap kita tnp kita sdar..mnusia kan..sntiasa melakukan kesilapan..tegur yg mana perlu..terima yg mana patut..pengalaman mndtgkn kedewasaan..maaf skali lagi kira kata berbeza..aku mngur org..umpama aku mngur dri sndri..ape yg ak tgur..mgkin akn dtg kpd dri aku sendiri..maaf kan aku...

MULUT TERKUNCI HATI BERBUNYI

KISAH KASIH YG TERSISIH
MENAGIH KASIH YANG MASIH TERSISA
MUNGKIN HATI AKAN TERTOREH
TATKALA HATI MULA BICARA

MULUT TERKUNCI BERERTI SEPI
SEDANGKAN HATI MERONTA MENARI
TAKKAN MUDAH HADIR PENYERI SUNYI
JIKA KASIH TIDAK HADIR DATANG MERAIH

BUKAN MUDAH MEMBENCI MENCACI
KALAU HATI MASIH BANYAK MENYEMBUNYI
TERSOROK TERSIMPAN MEMORI ABADI
YANG TAK MUNGKIN DISELONGKAR KALAU TERKUNCI RAPI

SISA KASIH YANG SERING DITAGIH
HANYA MENJADI MAINAN HATI
TAK SANGGUP DILUAH TAKUT TERSISIH
MUNGKIN HADIR INSAN YANG DICARI

SUKAR MENERIMA APABILA DILONTAR
SAKIT SEPERTI HATI TERBAKAR
MUNGKIN BERSEBAB AYAT KELUAR
DARI MULUT ASAL HATI YANG BERSABAR

MELIHAT SESIAPA PASTI MENJADI IRI
INGINKAN SUASANA SEPERTI SENDIRI
JIKA ITU MAINAN DARI LUBUK HATI
UMPAMA MEMBAKAR DIRI NURANI

TAK SALAH KIRANYA KALAU CEMBURU
ITU MENANDA DUA HATI YANG SATU
DISALAH TAFSIR MENJADI HARU
KIRANYA HATI TAHU MENAFSIR DAN MEMBURU

DENDAM TERBUKU MENJADI LUKA
SEKIRANYA LEWAT DIUBAT PARAH KIRANYA
MENCARI PENAWAR DIKALA DUKA
TAK KUNJUNG TIBA WALAUPUN SEMENTARA

Friday, April 22, 2011

DOA UTK ORG YG TGH BERCINTA @ INGINKN CINTA?

... Satukanlah hatinya dengan hatiku...
Titipkanlah kebahagian antara kami... . agar kemesraan itu abadi... Dan ya Allah... ya tuhanku yang maha mengasihi... Seiringkanlah kami melayari hidup ini... Ketepian yang sejahtera dan abadi...

Tetapi ya Allah... Seandainya telah engkau takdirkan... . dia bukan
miliku... Bawalah ia jauh dari pandanganku... . Luputkanla....'

Ya Allah... . Seandainya telah engkau catatkan... Dia
milikku tercipta buatku ia dari
ingatanku... Dan peliharalah aku dari kekecewaan... .

Serta ya Allah ya tuhanku yang maha mengerti... . Berikanlah aku
kekuatan... Melontar bayangannya jauh ke dada langit... Hilang bersama senja nan merah.. agarku bisa bahagia... Walaupun tanpa bersama dengannya...

Dan ya Allah yang tercinta... Gantillah yang telah hilang... .
Tumbuhkanlah kembali yang telah patah... Walaupun tidak sama dengan dirinya...

Ya Allah ya tuhanku... Pasrahkanlah aku dengan takdirmu...
Sesungguhnya apa yang telah engkau takdirkan... Adalah yang terbaik buat ku... . kerana engkau maha mengetahui... Segala yang terbaik buat hamba Mu ini...

Ya Allah... Cukuplah engkau sahaja yang menjadi pemeliharaku... Di dunia dan di akhirat... Dengarlah rintihan dari hamba Mu yang daif ini... Jangan engkau biarkan aku sendirian... Di dunia ini mahupun di akhirat... Menjuruskan aku kearah kemaksiatan dan kemungkaran... Maka kurniakanlah aku seorang pasangan yang beriman... Supaya aku dan dia sama2 dapat membina Kesejahteraan hidup... Ke jalan yang Engkau redhai... dan kurniakanlah padaku keturunan yang soleh... .amin2..ya arabbal al amin....

KENAPE KO STILL SAYANG DIA???

Naper ko still SAYANG dia???



Naper ko still syg dia, walau dia dh tinggal ko ??
Naper ko still syg dia , walau dia dh buang ko ??
Naper ko still syg dia , walau dia dh hancurkan ht ko ??
Naper ko still syg dia , walau dia dh pijak cinta ko ??
Naper ko still syg dia , walau dia runtuhkan mahligai ko ??
Naper ko still syg dia , walau dia pergi tanpa belas ??
Naper ko still syg dia , walau ko menangis dia pandang ko penuh benci ??
Naper ko still syg dia , walau dia tak pernah pikir susah ko ??
NAPER?NAPER?Naper ko still sayang dia ??? !!~




SEBAB .......
bila dia tinggal aku ... aku sedar kelemahan diri aku
punca dia pergi ...
bila dia buang aku .. aku makin dekat dengan Tuhan ,
dan aku tahu ujian ini utk aku baiki diri .. bukan merosakkan diri aku dgn kebencian
bila dia hancurkan hati aku .. aku teringat betapa byk hati dia aku hancurkan ,
tanpa aku sedari ..
Bila dia pijak cinta aku .. aku tahu cinta tuh dh lamer x berkembang tak dibaja ..
atas kelalaian dan kealpaan aku ..
bila di pijak baru aku tercungap untuk bernafas ,
dan cuba bangun dan kembang semula
Bila dia runtuhkan mahligai aku .. saat tuh , ia hanya mahligai kaca .. yg pudar sinarnya
hanya tiang cinta yg mmbuat ia terus berdiri ..
Bila dia pergi tanpa belas ...
Aku kenal dia , aku tahu dia berperang dengan diri ...
mencari kekuatan untuk berlalu
Bila dia pandang aku penuh benci ... itu kerana dia sayang aku , walau dia cuba nafikan
Bila dia tak pernah pikir susah aku .. sebenarnya dia tak pernah berhenti memikirkan aku ..
dan kerana itu ,
aku still sayang dia ..
dan mengharapkan peluang dari Tuhan untuk perbaiki segalanya .. !!~
dan aku berjanji ,
walau sesaat aku takkan sia kan ...

AWAK.......

Buat insan yang bernama awak...

Awak tahu tak...

saya tak pernah lupakan awk...

Dan....

Bohong lah kalau saya kata saya x  pernah rindukan awk...

Bohonglah kalau saya kata saya x pernah sayangkan awk....

Bohonglah kalau saya kata saya x pernah cintakan awk....

Tapi saya harus sedar antara kita sudah tiada apa2 lagi...

Awak bukan lagi milik saya...

Sejauh mana sekalipun saya mengharap...

Semuanya tak akan pernah kembali seperti dulu...

Mahu tak mahu kehidupan ini harus di teruskan...

Kerana saya masih punya keluarga..rakan2...

Dan mereka yg masih lagi menyayangi diri ini...

Pesan saya cintailah dirinya...

Seperti mana saya pernah mencintai awak...

Sayangilah dirinya seperti mana....

Saya pernah menyayangi awak...

Jagalah dirinya seperti mana

 Saya  pernah menjaga diri awak..

Suatu ketika dulu...

Jangan pernah sakitI hatinya...

Jangan pernah khianti cintanya...

Dan jangan sesekali tinggalkan orang yang awak cinta

Untuk orang yang awak sayang....

Jika ada kekurangan pada diri si dia..

Jadikan lah kekurangan itu sebagai kelebihan

Yang tidak pernah ada pada orang lain....

Angggap lah bercinta dan berkongsi kasih sayang denganya...

Ialah peluang kedua untuk menjadi kekasih yang lebih baik...

Malah jika benar cinta awak  itu kepadanya...

Maka berdoa lah semoga  ia menjadi kekasih halal awak....

Agar cinta awak dan dia ..

Terus di redhai  allah di dunia dan di akhirat...

Mungkin si dia bukan yang pertama bagi awak...

Tapi biarlah si dia yang terakhir buat awak...

Ingat jangan di cari lagi cinta yang Telah tersedia ada...

Tapi jaga lah ia...

Kerana sedalam mana pun cinta itu...

Akan hilang kalau tak di jaga...

Seperti mana ianya terjadi

Di antara saya dan awak...

Sesungguhnya cinta semalam lah...

Yang menjadikan siapa diri kita pada hari ini.....

Doa saya sentiasa mengiringi kebahagiaan awak dan dia..

Semoga saya juga akan dapat kebahagiaan yang sama suatu hari

nanti... amin...."

Friday, April 15, 2011

CARA2 MEMUJUK AWEK!!

Berikut adalah beberapa tips dan petua untuk lelaki memujuk awek atau teman wanita yang sedang merajuk. Merajuk adalah salah satu sifat yang memang ada pada setiap wanita. Kita sebagai lelaki perlu tahu teknik dan tektik yang sesuai ketika menghadapi situasi itu
Keberkesanan tips dan petua ini adalah tidak dapat disahkan oleh mana2 pakar sakit tuan atau sakit puan. Ianya bergantung kepada banyak faktor, antaranya tahap merajuk, tahap ketampanan anda dan juga munkin kandungan hormon dalam badan.
So, penggunaan tips dan petua ini tidak dijamin keberkesanannya.

1. Bila awek mula mengamuk baling-baling barang
- Cuba anda sambut apa yang dia baling. Inilah masanya anda nak tunjuk kepantasan dan kehebatan menjadi goal keeper. Tidak sia-sia selalu jadi keaper masa main futsal

2. Bile awek mula menjerit tak pasal-pasal menengking, membebel tanpa henti
- Anda menyanyilah sekuat hati dengan penuh perasaan mengikut melodi sebenar penyanyi asal. Inilah masanya untuk anda menunjukkan suara anda sehebat Faizal Tahir,Tomok atau pun Black (Mentor)

3. Bile awek anda tenung macam nak telan (garang arh konon!)
- Anda senyum jek pandang si dia! Inilah masenya anda tunjuk betapa comelnyer muka anda ketika senyum!

4. Bile awek anda ambil semua barang2 dia ala2 nak lari dari rumah.
- Tolonglah kemaskan barang² dia bersama-sama. Ambil semua barang² dia masukkan dalam plastik sampah kaler itam tuh. Inilah masanya untuk anda tunjuk betapa rajinya, ringan tulang dan mempunyai semangat bergotong royong serta suka bantu membantu.

5. Bile awek menangis akibat terlalu marah dan sakit hati hingga mengalirkan airmata
- Anda ketawalah berdekah² hingga terguling². Inilah masanya untuk anda buktikan bahawa anda sedang berusaha membuatkan si dia gembira ketika dia sedang berduka, sedih Dan terluka!

Wednesday, April 13, 2011

ANDAINYA PEREMPUAN TAHU

-Lelaki juga boleh menjadi seseorang yg begitu sensitif dan mengambil berat (prihatin)


-Jika seseorang lelaki meminati wanita, wanita itu tak semestinya cantik. Cukup dgn budi bahasa dan kesopanan yg tinggi. Malah lelaki boleh menyukai wanita yg mempunyai banyak persamaan dengannya samada dari segi pemikiran atau minat. Oleh itu, banyak yg boleh dibualkan atau dikongsi bersama.

-Kebanyakan masa, lelaki sebenarnya tidak mengetahui perasaan sebenar yg dirasakan oleh seorang wanita.

-Lelaki boleh menerima penolakan dgn baik.

-Lelaki cuba menonjolkan sikap kelakiannya utk menambat hati wanita...


-Lelaki memang dilahirkan dgn perasaan yg kuat terhadap wanita..sebab itu mereka suka melihat wanita, menjeling wanita dan menonton Baywatch! Atau mencuci mata di tepi pantai atau swimming pool.


-Kebanyakan lelaki resah bila berhadapan dgn situasi ingin mengajak wanita keluar kali pertama!


-Lelaki cuba meniru gaya selebriti atau berlagak macho hanya kerana ingin memikat hati wanita.

-Bila lelaki cakap.."Emm..tengoklah dulu"..itu seringkali bermaksud dia berkata tidak atau kurang setuju.


-Bila lelaki cakap direct to the point dalam sesuatu hal, dia sebenarnya ingin bersikap jujur dan berterus-terang dan mengharapkan wanita memahami maksudnya.


-Kebanyakan lelaki yg nampak 'desperate', datang dari sekolah all boys!
Adalah biasa lelaki cemburu terutamanya apabila perempuan asyik menyebut nama lelaki lain.


-Lelaki tak boleh belajar kesemuanya pasal perempuan dari library atau buku semata2. Oleh itu mereka selalu keliru dengan sikap perempuan..dan tak faham kenapa perempuan bersikap begitu begini... Kadang2 lelaki perlu mengetahui lebih mendalam tentang bagaimana berhadapan dengan perempuan supaya hubungan dapat berjalan dgn lebih baik.

-Betapa hebatnya lelaki itu bersikap romeo dan 'flirting' dengan ramai wanita..dia tetap hanya ada seorang teman wanita yg istimewa...yang lain hanya kawan..


-Bila lelaki tertengok dada wanita dan wanita itu menyedari...maafkan saja. Kebanyakan lelaki tak sengaja....Mereka merasakan kejadian wanita itu begitu indah!

-Bila sesuatu hubungan putus di tengah jalan, lelaki juga rasa bersedih..cuma dia tak menunjukkannya kesedihannya di depan orang.

-Bila seorang perempuan meminati seorang lelaki, perempuan itu patut bagi hint! Mana tau lelaki itu juga menaruh minat. Senang usahanya nanti...


-Adalah memalukan bagi lelaki jika tak berupaya menolong wanita.

-Kebanyakan lelaki cukup lemah dgn air mata perempuan. Mereka lebih tewas sekiranya air mata itu mengalir dari perempuan yg dikasihi. Sebab itu dikatakan air mata senjata perempuan.


-Lelaki bukanlah sempurna 100%, walau bagaimanapun rupanya atau pandangan luarannya. Jadi, perempuan janganlah mengharapkan semua yg hebat dari lelaki! Mereka juga normal dan mempunyai kelemahan!


********

nota kaki : baru hangpa tau apa yang lelaki rasa...lepas nie boleh baik2( selagi tak bertentangan dgn ajaran islam yer!!!) dgn pakwe2..kwn2 lelaki..bakal2 suami...suami2...bapa2 korang..n semua lah yg bergelar lelaki..tp kalau kami nie yg lelaki buat pekara yang x elok ka..nakai2 ka..korang tegurlah..jgn main diam jek..hakhak..nnti korang pompan juga ni yg susah....kan ingat mengingati tu amalan mulia sesama insan...hehehhee..:)

JIKA LELAKI TERLUKA

Banyak kaum perempuan akan menangis saat tersakiti hatinya oleh kaum lelaki. Memang kaum perempuan bisa menangis selama berjam-jam, atau bahkan berhari-hari saat hatinya benar-benar terluka. Tapi dalam waktu singkat, kesedihan akan sirna tanpa disadari dan keceriaan kembali hadir.

Bagaimanakah dengan kaum lelaki? Saat hatinya terluka, mungkin tidak ada air mata yang menetes. Memang banyak lelaki yang seakan tidak memiliki kesedihan sedikitpun. Tetapi yang terlihat hanyalah kebencian dan kekecewaan karena tersakiti.

Benarkah kaum lelaki tidak sedih? Sebenarnya jauh di lubuk hatinya yang paling dalam, ada kesedihan yang terpendam. Meski waktu telah lama berlalu dan segala hal telah berubah, tapi kesedihan itu masih melekat dan muncul dalam ingatannya secara tiba-tiba.

Saat kaum lelaki sudah memiliki pasangan baru, tanpa diduga, dia akan terkenang pada saat dimana dia pernah berjalan dengan mantan PASANGANnya.

Ia akan mengingat bahwa perempuan itu pernah mengisi hari-harinya yang indah dan Ia begitu mencintainya. Saat itulah lelaki akan mengalami kesedihan yang begitu dalam. Tentu saja, hal ini tidak akan terjadi sekali, tapi berulangkali. Sehingga dapat dibayangkan betapa tersiksanya perasaan seorang lelaki.

Dalam sekejap perasaan lelaki menjadi down. Lelaki seakan menjadi begitu lemah dan rapuh. Tapi uniknya, ia berusaha menutupi dan tetap memperlihatkan sikap sewajarnya untuk memulihkan perasaannya sendiri. Sehingga, tak ada seorang pun yang merasakan, kecuali hatinya sendiri yang teriris.

Hati yang terluka akan selalu dipendam dalam diri seorang lelaki, hingga ia benar-benar bisa menghilangkan luka tersebut dari dirinya. Life's must go on, right guys?

LUAHAN HATI by APIT

pertama kali ku dengar suara mu..
sayunya hatiku merindui dirimu
walaupun baru kita bersua muka
namun aku telah jatuh cinta

pertama kali ku bertemu denganmu
hatiku terpaut melihat senyumanmu
aku mengharap engkau menerimaku
kerana aku bersedia menyintaimu

akan ku renang lautan yang berapi
membuktikan kehebatannya cinta ini
tetapi jika kau meninggalkan aku
terhiris hati ini...terguris jiwa ini...
menangis tak berlagu...ohhhh...

biarpun ombak yang merubah pantai
kasih ku takkan hancur berderai
biarpun hari berganti hari
dirimu tetap ku nanti ohhhh...

sayangku pimpinkan tangan ku
menuju mahligai bahgia..
kita bersama nikmati kisah cinta
hidup bagaikan di syurga
ohhhh..kasih......

Sunday, April 10, 2011

AKU INGINKAN!!

apa yg terbuku didalam lubuk hati hny mampu aku luahkan melalui kata2..melalui penulisan..tapi siapa yg mampu mendengarnya..siapa yg mampu utk membantu aku..aku sentiasa berdoa kepada Yang Maha Memahami..hanya Dia yg mampu utk mengembalikan ketenangan dalam hati aku..betul cakpa sorang member aku..dimana silap aku setiap kali aku cuba menjalin kasih..aku tidak meletakkan kesemua kesilapan itu diatas sidia..aku yang SALAH..aku yg SILAP..aku sentiasa terburu2..aku yg xpernah serik untuk mencuba..walaupun aku selalu dikecewakan..dihancurkan secara halus..aku terima..aku redha..ni semua ketentuan dariNya..dugaan dariNya..yg mengajar aku erti kehidupan..tapi x salah utk aku mencintai dan menyayangi seseorang..hati kecil aku berbisik..sampai bila aku akan terus sebegini..dikecewakan..cukuplah kali ini..hati aku hancur..hati aku musnah..aku cuba bangkit utk meneruskan kehidupan..aku hny mampu tersenyum pahit dikala berselisih dengannya..berdua dengannya..aku xnak lihat airmata dia jatuh lagi diatas sikap ego seorang lelaki..let me be your shoulder to you cry on..tp..apa hasilnya..aku diludah..aku dibuang..aku taw sikap sesetengah lelaki yg ego yg inginkan dirinya menjadi yg terbaik dimata wanita..aku x mampu utk mnjadi yg terbaik dimata kamu..aku hanya mampu utk mnjadi diri aku..aku hanya mampu utk menjadi yang baik..aku cuba berubah..mungkin perubahan yg kamu inginkan x pernah menepati kehendak kamu..aku bukan jenis lelaki yang kamu minati..bukan jenis lelaki yg mampu mencairkan hati..aku bukan lelaki yg hipokrit semata2 utk mndapatkan hati kamu..aku adalah aku..aku ingin menjadi diri aku..aku xmmpu utk menapati segala2nya..maafkan aku..aku hanya mahukan secebis rasa sayang dan cinta dari kamu..aku tahu kamu perlukan masa utk memikirkannya..aku akan sentiasa menunggu kamu..aku akan menutup pintu hati aku utk org lain..menyintai x semestinya memiliki..aku faham erti kata tu..tapi bagi aku..setiap cinta yg ikhlas wajar diberikan kepada yg berhak..aku menerima dengan tangan yg terbuka..aku sekarang menjadi takut utk menyimpan rasa kasih dan sayang pd org lain..aku takut utk diHANCURkan lagi..aku takut utk diKECEWAkan lagi..aku harap kamu mendengar luahan hati aku ini..sahabat aku pernah bercakap..mencari cinta dan kasih umpama mencari benih dicelahan pohon berduri..walaupun luka berdarah kita akan terus mencari..ya Allah..jika benar dia adalah jodohku..Kau hampirkan lah kepada ku..dan jika dia bukan milikku..Kau kurniakanlah dia insan yg mmpu menjaga hati nya sebagaimana aku cuba menjaga hati dia..

HATI KECIL BICARA LAGI

PEDIH
bila hati kecil mula merintih
ingin dibelai dan dikasih
sehingga menangisi sedih
tanpa menghiraukan hitam ataupun putih

SEDIH
bila hati kecil mula menagih
janji suatu sayang dan kasih
yang tak mungkin hadir membenih
walaupun ditabur baja yang sering membuih

LULUH
bila hati kecil mula mengeluh
sampai bila akan dijatuh
seperti ditusuk sembilu buluh
yang selalu sakit seperti dibunuh

HANCUR
bila hati kecil merasa seperti dilebur
semenjak rasa kasih itu dilentur
yang akhirnya menjadi bubur
akibat diri yang silap menegur

PUNAH
bila hati kecil semakin dimusnah
semakin pedih semakin bernanah
akibat sendiri yang biarkan dijamah
oleh insan yang menjadi pemusnah

HATI
bila hati kecil rasa seperti sudah mati
seribu janji yang tak mungkin ditepati
sesal sendiri sehingga mati
mungkin masa yang mungkin membawa erti

Saturday, April 2, 2011

BETUL KE MACAM NI?


• Awak berhak dapat yang lebih baik dari saya...maksudnye (aku boleh dapat orang lebih baik dari kau ! berambussss !)

• Kita ni banyak perbezaannya...maksudnye (ko ni membosankan aku laa, berambusss la aku buat lawak pun kau tak pernah gelak kan !! bodoh)

• Awak memang tak pernah faham saya...maksudnye (aku benci kauuuuu, menyampah betul !)

• Saya tak bersedia lagi la untuk semua ni...maksudnye (aku bersedia nak lari dari kauuu,jahanam !)

• Saya sayang awak,tapi macam kawan je...maksudnye (aku tak berminat la dengan kau, cermin diri kau dulu okay !)

• Saya perlukan ruang untuk diri sendiri...maksudnye (aku nak blah jauh jauh dari kau, paham tak !)

• Saya nak tumpukan pada kerja saya dulu...maksudnye (aku sebenarnye ade hati kat sorang mamat ni kat tempat kerja aku...hik hik hik)

• Saya harap hubungan kita ni menjadi,tapi...maksudnye (kenapa la aku kena cakap benda ni lagi dengan kau, bahalol !)

• Saya tak mampu bersama awak lagi...maksudnye (kau ni memang teruk lah, aku da tak sanggup daaa)

• Antara kita, kita punya matlamat hidup ni berbeza...maksudnye (kau boleh jalan lah dengan falsafah hidup kau tu ok,aku dah letih !)

• Saya terlampau menyanyangi awak, sehingga saya takut kehilangan awak...maksudnye (aku memang tak sayang kau langsung, dah lama mati dah rasa sayang tu, ngokk !)