Sunday, May 29, 2011

SUATU KEMAAFAN YG SUKAR DILAFAZKAN


mengungkapkan kata2 maaf mmg bgitu mudah bg seseorg insan..apatah lg jika dy tlh melakukan kesilapan..walaupun ada sesetengah insan yg sukar utk meminta maaf diatas sikap egonya sendiri..kadang2 memaafkan lg susah disebabkan perkara yg berlaku telah menghiris hatinya dan jika kemaafan yg diberikan takut disalaherti semula..everyone have their 2nd chance..n for the 2nd chance..he/she could try their best to do anything and would not let the same thing happen...itu juga lah yg berlaku keatas diri aku..aku sudah sedaya upaya utk meminta maaf..ak sentiasa berdoa agar dia dilembutkan hati utk memaafkan diri aku..n menerima semula aku sbg kawan nye semula..sprtimana aku mula2 kenal dgn dia dulu..ak x mengharapkan apa2 pun balasan..cukup lah sekadar mengirimkan sms utk brtanya khabar berita..aku tau kau betul2 membenci diri aku..aku menerima segala tohmahan..ak terlalu merindui saat bersama kamu ketika kita masih lg berkawan..aku sentiasa ingat semua nya..disaat kau sedih..aku cuba menggembirakan hati kamu sbg seorg kawan..aku cuba untuk mendengar semua masalah yg kamu hadapi...cuba utk tlg menyelesaikan..aku menjadi bahu untuk kamu tumpang ketika kamu bersedih..cukuplah sekadar melihat muka aku dan tersenyum..aku dapat menatap wajah kamu sekejap je pon dah cukup bg aku..aku rasa mcm hati aku berbunga kembali..tapi itu x mungkin akan berlaku..sebab bila aku merenung lama wajah kamu...aku terasa begitu sakit..dan aku terlalu takut untuk memulakan bicara..aku takut setiap patah perkataan yg keluar dari mulut aku menjadi pisau yg menikam semula hati kamu..dan aku mengambil tindakan utk melihat diri kamu dari jauh dan aku hanya berdiam diri..aku merindui saat utk ketika kita masih lagi berkawan..soal hati dan perasaan tu aku dah buang jauh2..aku x nk pisang berbuah dua kali..dan aku merasa begitu serik utk mencuba..maafkan aku

Tuesday, May 17, 2011

MUDAHNYA DIA MELUPAKAN

dah lama ak berdiam..ak perhati..ak melihat..bgitu mudah dia melupakan ak..ak sdar siapa diri ak..ak x sesuai utk dia..ak x layak utk 'cinta halal' dia..bgtu sng utk brkata2..utk mnyjukkan hati..tpi bkn mudh utk mnghadapi..ak cba utk brbaik smula..namun mencintai x semestinya memiliki..ak pgang kata2 tu..ak bhgia bila dia bhgia..ak hny mmpu tersenyum kelat melihat dr jauh..ak tmpg bhgia kawan..mmg btul kau nak ak jauh dr kamu..dari hati kamu..ak akn pergi jauh shgga kamu xkan dapat mngenali siapa diri ak sbnrnya..thnx kwn sbb prnh jd sbhgn hdup ak..

Saturday, May 7, 2011

MALAM YG PANJANG

tatkala org lain dibuai mimpi yg indah..lena tanpa sedar..aku masih lagi termenung keseorangan..mengenang nasib diri..yang seakan berada dipenghujungnya..aku bertafakur diatas tikar sejadah..mengadu nasib padu Yang Maha Mendengar..ketika saat insan lain melafazkan ungkapan Selamat Hari Ibu..aku hanya mampu untuk menyedekahkan alfatihah buat arwah ibuku yang tercinta..aku juga seperti insan lain..yang dahagakan kasih dan sayang dari seorang insan yang bergelar ibu..tetapi Allah lebih menyayanginya..aku redha dengan pemergiannya..aku terlalu rindukannnya..sehinggakan airmata aku menitis tanpa sedar..aku tatapi semula potret wajahnya..yang mana pernah mengajar aku erti kehidupan..untuk menjadi sebagai seorang manusia..disaat aku merasakan diriku terbuang diatas kerakusan aku mengejar erti cinta..aku mulai sedar yang cinta tidak akan hadir jika diri kita tidak sempurna untuk mencintai insan lain..hanya cinta kepada Yang Maha Esa adalah cinta yang hakiki..Tuhan telah menjadikan manusia mempunyai akal dan fikiran..serta hati untuk menafsir segal perilaku manusia untuk dijadikan sebagai petunjuk dan pedoman..aku lebih rela menulis sebegini untuk melegakan segala kekusutan yang hadir dan dugaan yang timbul di benak fikiranku..aku mulai rasa kehilangan setelah cacian dan makian yang aku terima diatas sikap aku ini..aku seorang lelaki memiliki egonya yang tersendiri..seteguh mana pun ego seorang lelaki..mesti akan tewas dengan kehadiran seorang onsan yang bergelar wanita..airmata wanita merupakan senjata ynag terkuat yang mereka miliki..hati mereka akan menjadi sekeras kerikil yang tidak akan mungkin dihakis oleh ombak..mereka akan membuat keputusan yang mereka akan anggap sebagai keputusan terakhir mereka didalam menegakkan pendirian mereka..aku kagum mengenai sikap itu..kadangkala sikap yang mereka ingin tegakkan mungkin membawa kepada keksalan terhadap diri mereka sendiri..aku dahagakan kasih daripada seorang insan yang bergelar sahabat..mengapa aku tidak menghargainya ketika dia berada disisi aku..aku bodoh..buta hati..aku seakan tidak layak untuk hadir lagi didalam hati mereka..didalam pandangan mereka..walaupun sebagai kawan..diatas sikap aku yang degil dan keras kepala..inilah balasan yang patut aku terima diatas sikap egois aku..aku merasai kehilangan tatkala dia mulai jauh dari aku..aku mula merapatkan diri diatas tikar sejadah..menadah tangan..memohon doa agar aku diberikan petunjuk dan jalan yang benar didalam menjalinkan perhubungan..hubungan yang aku rasakan mampu mendatangkan kebaikan..yang mampu untuk membantu aku untuk terus berada diatas landasan yang betul..yang mampu untuk menjadi pendorong dan suntikan untuk aku terus berjuang didalam kehidupan..mungkin dia tidak ditakdirkan untuk aku..aku redha dengan pemergian dia dari hidup aku..dan aku amat berterima kasih diatas kebahagiaan yang pernah dicurahkan kepada aku walaupun ianya tidak kekal lama..terima kasih FDS..kenangan yang pernah ada diantara kita tak akan mungkin dapat aku lupakan..dan aku berharap kau dapat terus menjadi sahabat aku untuk selama-lamanya..betul kata- kata pepatah..teman gembira senang dicari..teman bersedih sukar didapati..aku seakan serik untuk mengatakan mengenai soal cinta..hati dan perasaan..kadangkala kesunyian itu sendiri memaksa kau untuk mengingatinya semula..namun aku akan terus cuba mengejar cinta itu sendiri..dengan cara aku yang sendiri..kalau bukan kamu..mesti dia..disaat kamu sedang membaca warkah ini..aku tetap setia menanti untuk menjadi semula sahabat kamu..dan apa jua rintangan yang bakal aku hadapi..aku sedia menantinya..aku sedia mengharunginya..aku tahu diri kamu masih lagi bertekateki mengenai soal sahabat ataupun kawan diatas sikap insan yang bergelar seorang lelaki setelah sekian lama kamu menghadapi pelbagai onak dan duri ketika bersamanya..aku mahu kamu ingat bahawa aku tak akan membiarkan airmata kamu berlinang lagi..sebagai seorang sahabat dan juga sebagai seorang kawan..aku sentiasa ada untuk kamu disaat susah dan senang kamu..aku hanya menginginkan persahabatan kita yang lama..aku tidak mahu lagi mengeruhkan semula keadaan dengan sikap aku..maafkan aku..aku berjanji untuk tidak mengulanginya semula..cukuplah..aku hanya sekadar ingin menjadi sahabat kamu..fahamilah niat hati ku ini..maafkan aku..dan aku sentiasa mahu kamu ingat yang aku sentiasa memaafkan kamu sahabat..

Thursday, May 5, 2011

KASIH SEORANG MAK

bila melihat tanggal 8hb MAY..hati aku mulai sayu..ketika semua insan mengucapkan selamat hari ibu..happy mothers day..aku hanya mampu untuk mengirimkan beliau dengan alfatihah dan juga bacaan surah yaasin..Ya Allah Ya Tuhanku..Kau cucurilah rahmat keatas beliau..semoga rohnya berada dikalangan hamba2Mu yg solehah..aammiinn...

mak..anak mak ni amat merindui mak..anak mak ni xmmpu utk mnjadi setabah mak..anak mak ni mmg degil..tapi sabi nak mak taw yg org sentiasa merindui mak..org xpenah lupe utk sedekahkan alfatihah utk mak..mak..tarikh keramat pemergian mak org x pernah lupa..sbb tarikh tu jgak pd thn ni..org anggap sbg tarikh yg akan mmbahagiakan org..tp mak..Tuhan nak uji org mak..ujian demi ujian dtg..dugaan demi dugaan dtg mak..org mmpu utk brthn disebabkan ad kak awin..kak ewah..kak ani..yg sentiasa mnyokong org..thnx uolls..mak..x slhkn utk org bercinta..mnaruh perasaan pd org yg org rsekan sesuai utk org kn mak..tapi..dugaan org silap mak..sangkaan org salah..kbhgiaan yg org rase akan kekal rupa2nye xlame mak..x smpai sebulan pon..lpas tu org da mule baik balik ngan dia..tapi dia salah sangka mak..salah anggap pd org..skrg ni dia dah buang org jauh2 mak..kalau boleh smpaikan tgk muka pon dia xnak..besar sgtke salah org pd die mak..org selalu mintak maap pd dia mcm org salu buat salah pd mak..org mintak ampun..tapi dia xpernah bukak mulut mak..kalau btul dia x mmpu utk trm cinta org..ckplah skdar mnjadi teman..x salah kan mak..tp org ingt org dah buat salah yg sgt besar smp dia rasa jijik utk berkawan dgn org mak..klau itu btul hukuman utk org mak..org trima..org redha..mgkin Tuhan nak uji org mak..org akan cuba utk bertahan..cuba utk mnjadi insan sekuat mak..setabah mak..walaupun masa ni org rasa xde org yg support org scr dekat..tpi mesti ad org yg mmpu sokong org..Allah masih ad utk org mak..org xpernh lupe utk berdoa pd Dia utk btulkan kesilapan org mak..Ya Allah Ya Rahim..hny Engkau yg mmpu utk mndgr segala isi hati kecilku..Ya Allah..Kau tempatkanlah roh ibuku dikalangan hambaMu yg mukminin..sesungguhnya aku hanya lah hambaMu yg lemah..yg hanya mampu utk mengadu padaMU..hanya Engkau tempat utk aku meluahkan rasa..sbg tempat mengadu..Ya Allah..jika dia benar untukku..Kau rapatkanlah sidia dengan diriku..dan jika dia bukan untukku..Kau rapatkanlah sidia dengan insan yg mampu mengasihinya sprtimana aku cuba utk mngasihinya..dan janganlah Engkau membiarkan airmatanya kembali menitis disebabkan ego seorg lelaki..aku redha Ya Allah jika Engkau ingin mengujiku dgn kehadiran dirinya dlam hidupku Ya Rabbi..sesungguhnya aku hanya insan yg lemah..aaamiinnnn