Powered By Blogger

Sunday, April 24, 2011

ANGGAPAN

anggapan yg slh blh mngundang suatu musibah yg x dpt kita sndri jangka..tguran sbg seorg kawan mgkin brgkali disalaherti akn mnyebabkn dri kita akn trase..trsntuh..sbb kawan yg pling rapat dgn kita mula bicara..bkn slh ucapan atau penerimaan..mgkin cara ucapan tu sndri yg silap..atau mungkin cara penerimaan tu yg tersalah..kita hanya insan biasa yg hny mmpu bicara..lbh2 lg jika ia dtgnya dr lubuk hati kita sndri..maafkan aku andaikata tersilap bicara tersalah kata..kita hny mnusia biasa yg mmg x akan prnh lari dari melakukan silap..melakukan dosa..manusia yg khilaf..kdg2 teguran yg agk kasar mmpu mmbuka mata kita..mmbuka mata hati kita akan betapa pentingnya seorang kawan..apatah lagi seorg sahabat..kawan gembira mmg ramai..kawan menangis..hny mmpu dibilang dgn jari..kdg2 keprihatinan yg diberi mgkin disalaherti..disalahanggap smp kita dibutakan dgn sikap kita sndri..think positive n done directive..think before done anything..skrg ni aku mula berfikir tntang ape yg berlaku disekitar aku..disekeliling aku..aku x pernah menyalahkan sape2..lg2 kwn baik sndri..mgkin ade kesilapan yg kita buat tnp sedar..tnp kita taw..hati mnusia..rmbut sama hitam..hati lain2..mulut mnusia tak kn mmpu kita tutup smp bile2 pon..anggapan mnusia trhdp bgaimana dri kita tetap ada..kdg2 ape yg prnah kita buat pd org lain akan berlaku blik pd kita..aku prcaya pd karma..dan ape yg prnh kita nasihati..tgur org lain..cuba kita aplikasikan smula pd diri kita..jgn hanya sekadar bicara dihujung bibir..skdar menyedapkan hati..sekadar memujuk dri..kdg2 ape yg kite prnh ckp..yg kite prnh luah..x salah kirenye digunakan pada diri sendiri..mgkin berguna..sebaik2 manusia takde yg sempurna..yg pling penting hubungan kita dgn Yang Maha Esa..hablumminallah hablumminannas..jika hubungan kita dengan Allah baik..hubungan dgn manusia juga akan baik..maaf andaikata bicara kali ini mengundang rasa tidak selesa..kita hanya berkawan..dan dlm berkawan jika timbul satu perasaan prihatin dan mengambil berat..mampu utk bersama tatkala duka dan tawa..itu digelar sahabat..dan dari persahabatan itu mgkin akan timbul satu rasa lbih dari rasa prihatin dan menyayangi..itu akan digelar kekasih..x salah kirenye cemburu disebabkn kawan yg lain..mgkin bila org lain gmbira..kita sedih..dan bile kita sedih..org akan gembira..cbe berada ditempat org lain..cba mnjadi org lain..apa yg akan kita rasa..amat berbeza..mesra mmg perlu..gembira mmg perlu..tapi manusia pny perbuatan mmpunyai had dan sempadan..kalau shgga menimbulkan syak wasangka..yg mmpu mnjadi buah mulut org lain..itu akn berbalik kpd kita sbb mnjadi punca buah mulut org atas sikap kita tnp kita sdar..mnusia kan..sntiasa melakukan kesilapan..tegur yg mana perlu..terima yg mana patut..pengalaman mndtgkn kedewasaan..maaf skali lagi kira kata berbeza..aku mngur org..umpama aku mngur dri sndri..ape yg ak tgur..mgkin akn dtg kpd dri aku sendiri..maaf kan aku...

No comments:

Post a Comment