Sunday, May 29, 2011

SUATU KEMAAFAN YG SUKAR DILAFAZKAN


mengungkapkan kata2 maaf mmg bgitu mudah bg seseorg insan..apatah lg jika dy tlh melakukan kesilapan..walaupun ada sesetengah insan yg sukar utk meminta maaf diatas sikap egonya sendiri..kadang2 memaafkan lg susah disebabkan perkara yg berlaku telah menghiris hatinya dan jika kemaafan yg diberikan takut disalaherti semula..everyone have their 2nd chance..n for the 2nd chance..he/she could try their best to do anything and would not let the same thing happen...itu juga lah yg berlaku keatas diri aku..aku sudah sedaya upaya utk meminta maaf..ak sentiasa berdoa agar dia dilembutkan hati utk memaafkan diri aku..n menerima semula aku sbg kawan nye semula..sprtimana aku mula2 kenal dgn dia dulu..ak x mengharapkan apa2 pun balasan..cukup lah sekadar mengirimkan sms utk brtanya khabar berita..aku tau kau betul2 membenci diri aku..aku menerima segala tohmahan..ak terlalu merindui saat bersama kamu ketika kita masih lg berkawan..aku sentiasa ingat semua nya..disaat kau sedih..aku cuba menggembirakan hati kamu sbg seorg kawan..aku cuba untuk mendengar semua masalah yg kamu hadapi...cuba utk tlg menyelesaikan..aku menjadi bahu untuk kamu tumpang ketika kamu bersedih..cukuplah sekadar melihat muka aku dan tersenyum..aku dapat menatap wajah kamu sekejap je pon dah cukup bg aku..aku rasa mcm hati aku berbunga kembali..tapi itu x mungkin akan berlaku..sebab bila aku merenung lama wajah kamu...aku terasa begitu sakit..dan aku terlalu takut untuk memulakan bicara..aku takut setiap patah perkataan yg keluar dari mulut aku menjadi pisau yg menikam semula hati kamu..dan aku mengambil tindakan utk melihat diri kamu dari jauh dan aku hanya berdiam diri..aku merindui saat utk ketika kita masih lagi berkawan..soal hati dan perasaan tu aku dah buang jauh2..aku x nk pisang berbuah dua kali..dan aku merasa begitu serik utk mencuba..maafkan aku

Tuesday, May 17, 2011

MUDAHNYA DIA MELUPAKAN

dah lama ak berdiam..ak perhati..ak melihat..bgitu mudah dia melupakan ak..ak sdar siapa diri ak..ak x sesuai utk dia..ak x layak utk 'cinta halal' dia..bgtu sng utk brkata2..utk mnyjukkan hati..tpi bkn mudh utk mnghadapi..ak cba utk brbaik smula..namun mencintai x semestinya memiliki..ak pgang kata2 tu..ak bhgia bila dia bhgia..ak hny mmpu tersenyum kelat melihat dr jauh..ak tmpg bhgia kawan..mmg btul kau nak ak jauh dr kamu..dari hati kamu..ak akn pergi jauh shgga kamu xkan dapat mngenali siapa diri ak sbnrnya..thnx kwn sbb prnh jd sbhgn hdup ak..

Saturday, May 7, 2011

MALAM YG PANJANG

tatkala org lain dibuai mimpi yg indah..lena tanpa sedar..aku masih lagi termenung keseorangan..mengenang nasib diri..yang seakan berada dipenghujungnya..aku bertafakur diatas tikar sejadah..mengadu nasib padu Yang Maha Mendengar..ketika saat insan lain melafazkan ungkapan Selamat Hari Ibu..aku hanya mampu untuk menyedekahkan alfatihah buat arwah ibuku yang tercinta..aku juga seperti insan lain..yang dahagakan kasih dan sayang dari seorang insan yang bergelar ibu..tetapi Allah lebih menyayanginya..aku redha dengan pemergiannya..aku terlalu rindukannnya..sehinggakan airmata aku menitis tanpa sedar..aku tatapi semula potret wajahnya..yang mana pernah mengajar aku erti kehidupan..untuk menjadi sebagai seorang manusia..disaat aku merasakan diriku terbuang diatas kerakusan aku mengejar erti cinta..aku mulai sedar yang cinta tidak akan hadir jika diri kita tidak sempurna untuk mencintai insan lain..hanya cinta kepada Yang Maha Esa adalah cinta yang hakiki..Tuhan telah menjadikan manusia mempunyai akal dan fikiran..serta hati untuk menafsir segal perilaku manusia untuk dijadikan sebagai petunjuk dan pedoman..aku lebih rela menulis sebegini untuk melegakan segala kekusutan yang hadir dan dugaan yang timbul di benak fikiranku..aku mulai rasa kehilangan setelah cacian dan makian yang aku terima diatas sikap aku ini..aku seorang lelaki memiliki egonya yang tersendiri..seteguh mana pun ego seorang lelaki..mesti akan tewas dengan kehadiran seorang onsan yang bergelar wanita..airmata wanita merupakan senjata ynag terkuat yang mereka miliki..hati mereka akan menjadi sekeras kerikil yang tidak akan mungkin dihakis oleh ombak..mereka akan membuat keputusan yang mereka akan anggap sebagai keputusan terakhir mereka didalam menegakkan pendirian mereka..aku kagum mengenai sikap itu..kadangkala sikap yang mereka ingin tegakkan mungkin membawa kepada keksalan terhadap diri mereka sendiri..aku dahagakan kasih daripada seorang insan yang bergelar sahabat..mengapa aku tidak menghargainya ketika dia berada disisi aku..aku bodoh..buta hati..aku seakan tidak layak untuk hadir lagi didalam hati mereka..didalam pandangan mereka..walaupun sebagai kawan..diatas sikap aku yang degil dan keras kepala..inilah balasan yang patut aku terima diatas sikap egois aku..aku merasai kehilangan tatkala dia mulai jauh dari aku..aku mula merapatkan diri diatas tikar sejadah..menadah tangan..memohon doa agar aku diberikan petunjuk dan jalan yang benar didalam menjalinkan perhubungan..hubungan yang aku rasakan mampu mendatangkan kebaikan..yang mampu untuk membantu aku untuk terus berada diatas landasan yang betul..yang mampu untuk menjadi pendorong dan suntikan untuk aku terus berjuang didalam kehidupan..mungkin dia tidak ditakdirkan untuk aku..aku redha dengan pemergian dia dari hidup aku..dan aku amat berterima kasih diatas kebahagiaan yang pernah dicurahkan kepada aku walaupun ianya tidak kekal lama..terima kasih FDS..kenangan yang pernah ada diantara kita tak akan mungkin dapat aku lupakan..dan aku berharap kau dapat terus menjadi sahabat aku untuk selama-lamanya..betul kata- kata pepatah..teman gembira senang dicari..teman bersedih sukar didapati..aku seakan serik untuk mengatakan mengenai soal cinta..hati dan perasaan..kadangkala kesunyian itu sendiri memaksa kau untuk mengingatinya semula..namun aku akan terus cuba mengejar cinta itu sendiri..dengan cara aku yang sendiri..kalau bukan kamu..mesti dia..disaat kamu sedang membaca warkah ini..aku tetap setia menanti untuk menjadi semula sahabat kamu..dan apa jua rintangan yang bakal aku hadapi..aku sedia menantinya..aku sedia mengharunginya..aku tahu diri kamu masih lagi bertekateki mengenai soal sahabat ataupun kawan diatas sikap insan yang bergelar seorang lelaki setelah sekian lama kamu menghadapi pelbagai onak dan duri ketika bersamanya..aku mahu kamu ingat bahawa aku tak akan membiarkan airmata kamu berlinang lagi..sebagai seorang sahabat dan juga sebagai seorang kawan..aku sentiasa ada untuk kamu disaat susah dan senang kamu..aku hanya menginginkan persahabatan kita yang lama..aku tidak mahu lagi mengeruhkan semula keadaan dengan sikap aku..maafkan aku..aku berjanji untuk tidak mengulanginya semula..cukuplah..aku hanya sekadar ingin menjadi sahabat kamu..fahamilah niat hati ku ini..maafkan aku..dan aku sentiasa mahu kamu ingat yang aku sentiasa memaafkan kamu sahabat..

Thursday, May 5, 2011

KASIH SEORANG MAK

bila melihat tanggal 8hb MAY..hati aku mulai sayu..ketika semua insan mengucapkan selamat hari ibu..happy mothers day..aku hanya mampu untuk mengirimkan beliau dengan alfatihah dan juga bacaan surah yaasin..Ya Allah Ya Tuhanku..Kau cucurilah rahmat keatas beliau..semoga rohnya berada dikalangan hamba2Mu yg solehah..aammiinn...

mak..anak mak ni amat merindui mak..anak mak ni xmmpu utk mnjadi setabah mak..anak mak ni mmg degil..tapi sabi nak mak taw yg org sentiasa merindui mak..org xpenah lupe utk sedekahkan alfatihah utk mak..mak..tarikh keramat pemergian mak org x pernah lupa..sbb tarikh tu jgak pd thn ni..org anggap sbg tarikh yg akan mmbahagiakan org..tp mak..Tuhan nak uji org mak..ujian demi ujian dtg..dugaan demi dugaan dtg mak..org mmpu utk brthn disebabkan ad kak awin..kak ewah..kak ani..yg sentiasa mnyokong org..thnx uolls..mak..x slhkn utk org bercinta..mnaruh perasaan pd org yg org rsekan sesuai utk org kn mak..tapi..dugaan org silap mak..sangkaan org salah..kbhgiaan yg org rase akan kekal rupa2nye xlame mak..x smpai sebulan pon..lpas tu org da mule baik balik ngan dia..tapi dia salah sangka mak..salah anggap pd org..skrg ni dia dah buang org jauh2 mak..kalau boleh smpaikan tgk muka pon dia xnak..besar sgtke salah org pd die mak..org selalu mintak maap pd dia mcm org salu buat salah pd mak..org mintak ampun..tapi dia xpernah bukak mulut mak..kalau btul dia x mmpu utk trm cinta org..ckplah skdar mnjadi teman..x salah kan mak..tp org ingt org dah buat salah yg sgt besar smp dia rasa jijik utk berkawan dgn org mak..klau itu btul hukuman utk org mak..org trima..org redha..mgkin Tuhan nak uji org mak..org akan cuba utk bertahan..cuba utk mnjadi insan sekuat mak..setabah mak..walaupun masa ni org rasa xde org yg support org scr dekat..tpi mesti ad org yg mmpu sokong org..Allah masih ad utk org mak..org xpernh lupe utk berdoa pd Dia utk btulkan kesilapan org mak..Ya Allah Ya Rahim..hny Engkau yg mmpu utk mndgr segala isi hati kecilku..Ya Allah..Kau tempatkanlah roh ibuku dikalangan hambaMu yg mukminin..sesungguhnya aku hanya lah hambaMu yg lemah..yg hanya mampu utk mengadu padaMU..hanya Engkau tempat utk aku meluahkan rasa..sbg tempat mengadu..Ya Allah..jika dia benar untukku..Kau rapatkanlah sidia dengan diriku..dan jika dia bukan untukku..Kau rapatkanlah sidia dengan insan yg mampu mengasihinya sprtimana aku cuba utk mngasihinya..dan janganlah Engkau membiarkan airmatanya kembali menitis disebabkan ego seorg lelaki..aku redha Ya Allah jika Engkau ingin mengujiku dgn kehadiran dirinya dlam hidupku Ya Rabbi..sesungguhnya aku hanya insan yg lemah..aaamiinnnn

Wednesday, May 4, 2011

DERITA

mengisahkan mngenai derita yg dialami..cukuplah bg aku mnendrita dr dalam..luaran yg ceria x mmpu utk mnyembunyikan derita hati yg aku alami..aku sudah serik utk brbicara mngenai cinta dan juga soal saynag..ape yg aku prnh alami mngajar aku utk mnjadi dewasa dlm soal ini..aku seakan tidak mmpu utk mneruskan hdup jika mulai berbicara soal hati dan perasaan..kisah lama yg hadir dlm hdup aku sudah cukup utk mmbntuk aku utk cuba mengelakkan diri dr bermain soal hati dan persaan..ttp naluri dan juga lumrah seorg mnusia utk berdua tlh mmbuka smula mata hati dn minda aku utk mncuba...dan aku sedang mncuba..masih mncuba..walaupun aku hny tahu aku sekadar bertepuk sblh tgn..aku tidak mahu melihat airmata sidia kembali bergenang diatas sikap aku..diatas ego aku yg hny mmikirkan kpntingan aku..aku rela mnderita..kecewa dr melihat sidia smkin trus terseksa dgn sikap yg ingin aku cuba bawakna..aku smakin takut utk berbicara mngenai soal ini dgn sidia...sidia sudah mnunjukkan rasa bosan diatas keinginan aku..layanan yg diberikan oleh sidia kini membuka mata aku bahawa mencintai tidak semestinya memiliki..aku mendoakan agar sidia menemukan cinta yg dihajati..aku..tak mungkin lagi baginya mnjadi insan yg mampu utk mendatangkan sayang yg mmpu utk menceriakan semula hatinya..cukuplah aku menyeksa dirinya..aku seakan tidak sanggup utk melihat kekecewaan dari matanya..walaupun dirinya kelihatan ceria dan gembira..namun aku tahu dan aku dpt rasakan dr lubuk hatinya yg sidia mngalami trauma yg teruk diatas sikap seorg insan yg bergelar lelaki..aku tidak mahu mnjadi insan sprti itu..yg hanya menginginkan dampingan seorg wanita semata2 utk mnghncurkan hatinya dr dalam..aku tidak mahu..ttp jika sidia sekadar mmberi senyuman kpd diriku..aku mnerimanya dgn hati yg ikhlas..pengorbanan aku selama ini terhadap sidia akan aku anggap terbalas jika sidia sudah mampu mngukir senyumannya semula tnp mninggalkan parut luka didalam hatinya..aku hanya mahukan layann sbg seorg teman yg mmpu brada disisi dia dikala susah dan senang..ttp jika dia tidak mahu lagi aku berada didalam hatinya..didepan matanya..shggakan bayang2 aku dikatakan sbg penghalang..aku terima...asalkan sidia mmpu utk mengecap semula nikmat bahagia bersama teman2 dan juga rakan2..biarlah aku hny mmpu melihat kegembiraan dan kebahagiaan sidia dr jauh..itupun sudah memadai..sidia mmpu utk bergelak tawa dgn rakan2 ku sudah memadai bg diri aku..aku umpama mewakilkan diri aku melalui teman2ku utk mnghadirkan semula hilai tawa dr bibirnya..maafkan aku sekiranya aku tlh bnyk menghadirkan semula derita didalam hidup kamu..biarlah aku mngundur diri demi melihat kegembiraan yg hadir didalam diri kamu..semoga Allah membalas semula jasa dan budi baik kamu spnjg perknalan kita selama ini..aku hny mmpu utk berserah kepadaNya..ak sentiasa berdoa agar diri kamu akan sentiasa gembira dan tiada lagi derita yg hadir..biarlah aku mnerima semua hukuman ini diatas sikap aku sndiri..maaafkan aku FDS..aku mendoakan agar kamu sentiasa bahagia dan ceria selalu disamping teman2 kamu yg mana aku tidak mapu menggembirakan kamu sepertimana teman2 mu itu..maafkan aku FDS

Tuesday, May 3, 2011

PENANGAN CINTA

aku sekadar berbahasa..melalui ape yg aku rasa..mungkin btol ckp sorg kwn aku..mncari cinta umpama mncari benih didalam semak yg berduri..walaupun brdarah..nmun prlu tetap dicari..utk mencambahkan bnih itu untuk dijadikan pohon yg mmpu mngeluarkan bunga yg berseri..akibat cinta diri akan mjadi merana..jika disalahtafsir..dan bg aku tidak salah untuk bercinta asalkn pndai mmbawa diri..cinta juga mmpu mnjadi ubat pnawar duka bg seseorg yg mmpu mnafsirkan erti cinta itu mnurut jln yg btul..naluri seorg mnusia mmg inginkn berpasang2an..perasaan cmburu pasti timbul jika mlihat kemesraan dikalangan kawan2 mereka..dan sedangkan diri dia terkapai2 tnp ada hala tuju..sedangkan ianya ada didepan mata..mgkin sikap sidia yg mnguji ksabaran aku..utk mnilai btpa ikhlas n jujur utk aku mnyayangi sidia..aku tahu segala yg prnah brlaku didalam hdup dia..shggakan dia takut lg utk bercinta..sehinggakn mnyebut perihal cinta dan sayang merupakan satu fobia dan trauma bg diri dia..n bg aku..aku sggup utk mnjadi teman istimewa sidia sekiranya dia ingin mnerima aku..n skiranya tidak..aku mnerimanya..aku hny mmpu brtepuk sblh tgn..tp aku brharap sidia tahu isi hati aku..hati aku masih menerima dirinya dgn hati yg trbuka..biarlah ape org nak kata apa skalipon..aku ikhlas utk mnyayanginya..aku x mahu airmata sidia kmbali gugur diatas sikap ego seorg insan bernama lelaki..aku sanggup utk mmikul ape yg trbuku dihatinya..n sekiranya aku dipaksa utk mngubah diri aku utk mnjadi sprtimana yg sidia mahukan..aku sanggup..ttp ianya mmerlukan masa dan ruang..aku sanggup mncuba..hati ini bukan mudah utk kita teroka dan tafsir melalui mata kasar..hati itu sndri prlu ditafsir melalui kata hati..mata hati..yg mmpu utk mnjadikan hati dua insan saling memahami..steruk manapun sikap seseorg insan itu..jika hati nya mengatakn ianya benar..akn mnjadi bnar lah ia..aku tahu selama aku mngenali dirinya..aku bersikap kasar dgnnya..mngharapkan perkara yg x mungkin bg dirinya dan juga aku..aku selalu bersikap tidak serius trhadap diri dia..aku mcm mnganggap prkara ini utk bermain2 je..tapi aku mahu kau tahu aku cuba mnjadi yg terbaik dimata kamu..aku ingin mncuba menjdi insan yg mmpu utk disayangi..dan juga menyayangi..maafkan aku sekiranya perlakuan aku terhadap diri kamu terlalu kasar..x sggup utk kamu trima..maafkan aku..aku hanya mahukan layanan sepertimana kamu bersama kawan2 aku yg lain..aku tidak mahu memaksa..cukuplah sekadar kamu senyum trhadap diri aku..itupun sudah memadai..aku akn meras gembira sekiranya melihat senyuman yang mekar dari bibir kamu itu..walaupun hati aku merintih..ttp aku bhgia melihat kamu gmbira..maafkan aku sekiranya khadiran aku dlm hdup kamu mengubah segala2nya mngenai diri kamu..aku mahu kau tahu yg pintu hati aku sntiasa trbuka untuk diri kamu..dan sekiranya kamu ttp dgn pndrian kamu..aku bukan sape2 utk mnghalang..utk memaksa..maafkan aku sekiranya sepanjang perkenalan kita aku sering mmbuat hati kamu trluka dan kecewa..maafkan aku..dan jiak akmu ingin mmbnci aku utk seumur hdup kamu..aku terima..mgkin ini balasan dan takdir utk aku..cercaan dan hinaan dari kamu akan aku anggap sbg hukuman diatas sikap aku yg sering menyakiti hati kamu scra sedar ataupun tidak..maafkan aku FDS

DEKAT TAPI JAUH

"kite bukan kekasih tapi kite bertindak cam kekasih.
kita kawan tapi ade yang cemburu.
kita terasa sedangkan kita hanya kawan.
jangan buat tindakan seperti kita sedang berlawan.
sebab kite teman dan kawan"

tatkala insan lain brgmbira brsama teman mereka..brsama psngan mereka..brsama kawan mereka..aku juz duduk berdiam diri..memikirkan kesilapan yang aku dah buat..sehingga aku disisih..dibuang..dianggap sprti xde guna lg dlm hdup dy..aku tak mgharapkan ape2..aku tak meminta ape2..aku cuma mahukan diri kamu yg lama..yg mmpu bergelak tawa..mmpu bergurau snda dgan aku..aku paham situasi kamu yg inginkn masa utk bersendirian..aku tahu kenangan lalu mmbuat kamu berfikir bnyk kali utk mnerima smula insan yg mghdirkan cinta..aku phm situasi itu..aku phm prsaan itu..tapi knp aku yg mnjadi mngsa..aku trm jika itu ketentuan utk aku hadapinya..aku redha..mungkin ini ujian dariNya..balasan yg ptut aku trma stlh aku prnah lakukan bnd yg sama pd seorg insan yg prnh bertakhta dihati aku..aku bukan mahukan cinta..aku bukan mahukan sayang dari kamu..cukuplah skdr perhatian yg prnah kamu bg pd aku dulu..btol ckp kamu..dyorg couple..kite single..btol ckp kamu..kamu jga ad mngatakn yg ak still brharap agr kamu couple blk dgn aku..tp buat ape ak mghrpkn prkara yg xmgkin aku dapat..aku memahami diri kamu..aku berharap kamu memahami sdikit mngenai diri aku..ckp lah skdr brtny khabar..tu pun da ckp utk buat aku trsnyum..kdg2 bila difikirkan balik ap yg jd antra kita..dah hmpir stgh tahun kita berkawan..susah senang kita berdua..tp yg mnyedihkan aku..xkan pengakhiran persahabatan kita mcm ni..aku x sanggup nak trma klu ini pnamatnya..klu kamu btol2 mmbnci aku..menyampah dgn sikap aku..luahkan..aku mmpu mndgr..aku mmpu mnrima..jika kamu ingin kmbali berkawan dgn aku..aku mnrima dgn hati trbuka..mnusia mmg x prnh lari dr mlakukan dosa..dr mlakukan silap..ak mintak maap bnyk2 sekiranya spnjg aku mngenali diri kamu..kamu bnyk trasa hati dgn aku..kamu bnk mkn hati dgn sikap aku..sehinggakn aku tak dibenarkan mggunakan prkataan "saya..awak"..aku trma..mgkin dgn mggunakan "aku..kau"..kamu blh mlupakan aku sdikit demi sdikit..aku phm kamu xnak mggunakan prkataan saya awak tu sbb kamu xmahu aku trasa yg aku trlalu msra dgn kamu..aku tahu..aku paham..aku pon manusia..mmpunyai hati dan prsaan..maapkan aku..jika btol2 kamu ingin aku prgi jauh dari kamu..tlglah bg aku pluang utk salam dgn kamu sblm kamu prgi jauh dr aku..tu je prmntaan aku..trm kasih sbb prnh dtg dlm hidup aku..kamu x prnah brsalah..aku yg silap sbb trburu2 utk mndlmi rasa cinta yg bg aku xmungkin dpt aku kecapi smp bila2..trm ksh skali lg..aku sntiasa maapkan kamu..thnx FDS..

Thursday, April 28, 2011

FAKTA2 MENGENAI LELAKI

1. Sebenarnya Lelaki tidak mencari wanita yang cantik, yang dicari adalah wanita yang sejuk hati melihatnya dan mempesona. (Untuk itu, dia selalu meminta Anda berdandan. Bukan kerana dia mata keranjang, tetapi mereka ingin Anda terlihat mempesona).

2. Lelaki sangat benci dikhianati. (Walau mereka egois, keras, dan kuat, tetapi mereka adalah makhluk yang lemah).

3. Ketika saat ini dia menyukai Anda, beberapa saat kemudian, dia lupa dan malah asyik bersama kawan-kawannya. (Hal ini adalah wajar, tetapi bukan berarti Anda tidak pernah ada di hatinya).

4. Jika dia mengatakan “Ya, memang aku tidak memahami kamu,” itu maknanya pemikiran dia dan Anda berbeza. (Bukan berarti tak boleh bersatu, tetapi mencuba untuk saling memahami satu sama lain).

5. Dalam sehari, dia akan sibuk bermain dan menjalani aktivitinya bersama kawan-kawannya. Tetapi percayalah,ketika dia bersiap hendak tidur, Anda selalu ada di dalam fikirannya. (Dan percayalah, mereka suka senyum-senyum sendiri saat membayangkan betapa cantiknya Anda hari ini).

6. “Awak sedang buat apa?” atau “Dah makan belum?” adalah ayat yang paling selalu diucapkan oleh lelaki ketika di telepon. (Mereka memang bukan makhluk yang pandai berbasa-basi, tetapi mereka sungguh ingin tahu semua hal perkara tentang Anda).

7. Jika seorang lelaki benar-benar mencintai Anda, dia akan menerima Anda apa adanya. Tak peduli Anda gemuk, hitam atau berjerawat. (Mereka mungkin akan memberi nasihat pada Anda untuk diet ketika Anda merasa gemuk, tetapi mereka tulus mencintai Anda).

8. Lelaki sangat tergila-gila ketika melihat senyuman Anda. (Untuk itu jangan memelihara muka yang masam di wajah Anda, tersenyum dan buatlah dia semakin terpesona).

9. Lelaki akan melakukan apa saja untuk menarik perhatian Anda. (Termasuk menceritakan kisahnya kepada bekas kekasihnya, walau terkadang hal ini tidak perlu diceritakannya pada Anda).

10. Lelaki tidak suka jika Anda bercerita tentang bekas kekasih anda. (Walau kadang-kadang dia suka cerita tentang bekas kekasihnya kepada Anda, tapi dia sangat cemburu jika dia mendengar kisah bekas kekasih Anda).

11. Jika lelaki ingin bertemu dengan orang tua Anda, jangan ragu dan malu. Dia serius dengan Anda!.

12. Lelaki ingin selalu berbagi semua hal dengan Anda, namun terkadang dia tidak boleh mengungkapkan semua hal dengan baik. (Untuk itu, jangan paksa dirinya bercerita jika memang dia belum siap untuk bercerita kepada anda).

13. Sesekali, lelaki menangis. (Semua bayi, lelaki mahupun wanita menangis, dan lelaki dewasa juga memiliki rasa sedih, ketika mereka kecewa dan sedih, mereka pun boleh menangis seperti Anda. Berikan pelukan dan sokongan padanya,kerana Anda ada untuknya).

14. Jangan berusaha membuat lelaki marah,kerana mereka adalah makhluk tuhan yang mudah marah.

15. lelaki adalah makhluk simple, mereka bukan tipikal yang selalu berharap dan berandai-andai.

16. Lelaki akan mencuba mendapatkan hati wanita yang memutuskannya, sebelum akhirnya mereka berusaha melupakannya. (Inilah yang membuat mereka gagal menelepon Anda setelah berpisah, dan kemudian akhirnya menyerah kerana Anda memberikan respon yang negatif).

17. Saat Anda membuat seorang lelaki jatuh cinta, selamanya dia tidak akan pernah boleh melupakannya. (Untuk itu boleh dikatakan lelaki lebih lemah dan susah melupakan dibanding wanita).

18. Jangan pernah berkata padanya, “Mmhh.......lupakan jelah” kerana hal ini akan membuat dia bertanya-tanya dan bahkan curiga pada Anda. (Seperti halnya wanita, mereka juga makhluk yang sensitif dan mempunyai rasa ingin tahu).

19. Lelaki tidak akan pernah boleh tidur, jika dengan perlahan Anda mengusap belakangnya. Dan membelai lembut kepalanya. (Percayalah, jika Anda melakukan ini pada kekasih Anda, maka ia akan terus menerus merindukan Anda).

20. Lelaki selalu memiliki cara untuk memuji Anda (baca: merayu Anda).

21. Jika lelaki ragu-ragu dan terlihat berpikir keras ketika Anda menyatakan pendapat atau meminta mereka melakukan sesuatu, artinya mereka tidak mahu melakukannya. (Kebanyakan lelaki akan berbohong dan melakukan hal yang tidak ingin ia lakukan untuk wanita yang ia cintai. Tapi percayalah, mereka sangat menderita dan merasa terkongkong).

22. Jika Anda berkata tidak, yang ada di dalam pikiran lelaki adalah “Akan aku cuba lagi” (Masih ingat kan saat dia meminta Anda menjadi kekasihnya?).

23. Anda tidak akan pernah boleh membuat lelaki memahami dalam sekali bual saja. Mereka makhluk yang cerdas, tetapi terkadang susah bagi mereka untuk memahami Anda. (Begitulah lelaki menyebut wanita sebagai makhluk yang susah dipahami).

24. Lelaki benci gay! (Bukan bermaksud diskriminasi atau jahat, tetapi terkadang mereka tidak habis berfikir, mengapa seseorang boleh menyukai sesama jenisnya. Dan terkadang mereka malah takut dan cenderung putus kawan dengan mereka yang berhubungan dengan sesama jenis).

25. Lelaki sangat menyayangi ibunya.

26. Lelaki akan menyimpan sebagian wangnya hanya untuk membeli hadiah kecil untuk Anda.

27. Lelaki sering berfikir tentang wanita yang mungkin menyukai mereka,(tetapi bukan berarti mereka menyukai wanita itu).

28. Anda tidak akan pernah boleh memahami lelaki, kecuali Anda menyediakan waktu untuk mendengar keluh kesah mereka dan bukan melulu bercerita tentang diri Anda.

29. Jika seorang lelaki dengan sungguh-sungguh mengatakan, Anda adalah satu-satunya orang yang dicintainya, percayalah, perkataannya tulus dari dalam hati.

30. Bukan lelaki saja yang gemar bergosip,ketika bersama kawan lelakinya, mereka juga selalu bergosip.

31. Wanita, adalah kelemahan setiap lelaki. (Mereka tidak akan tahan melihat air mata jatuh dari mata Anda. Mereka juga tidak suka melihat Anda bersedih).

32. Tak seperti wanita, lelaki lebih jujur dan terbuka tentang diri mereka. Mereka lebih menerima kekurangan apa adanya.

33. Boleh saja membuat lelaki penasaran pada Anda, tetapi jika digantung terlalu lama, mereka juga boleh bosan dan jenuh.

34. Percaya atau tidak, lelaki adalah juri yang adil dan baik.

35. Walau kadang-kadang mereka kelihatan selekeh, tetapi pada dasarnya lelaki suka kebersihan,bau wangi, dan keindahan.

36. Lelaki lebih suka pada wanita yang menghargai dirinya apa adanya.

37. Lelaki mencintai seorang wanita yang boleh menjadi sahabat, sekaligus kekasih baginya.

38. Jika ada seorang lelaki yang menceritakan masalahnya, Anda cukup mendengarkannya. Jangan beri nasihat atau menyalahkan dirinya.

39. Jika ada seorang lelaki menyukai Anda, lihat lebih jauh ke dalam matanya. (Mata adalah jendela hati, dan ia tak pernah menipu).

40. Lelaki selalu memiliki cara untuk menghindarkan Anda dari lelaki lain. (Salah satunya dengan menolak diajak jalan-jalan ke shopping mall).

41. Lelaki lebih menyukai wanita yang cerdas,dibanding wanita yang hanya tahu tentang make up dan mini skirt.

42. Lelaki adalah makhluk yang sok pandai, mereka malu bertanya kepada wanita apa yang diinginkan.Hasilnya,kebanyakan tekaan mereka seringkali meleset.

43. Ketika lelaki menginginkan sesuatu, mereka akan membayangkannya. Tetapi mereka tidak mahu terlibat terlalu jauh. Mereka lebih cenderung memendam dalam-dalam keinginan mereka jika tahu keinginan itu susah diwujudkan.

44. Lelaki adalah makhluk yang payah dalam soal rahasia. Mereka hampir tidak boleh menyimpan rahasia dengan baik.

45. Terkadang, lelaki terlalu banyak berpikiran negatif berbanding positif.

46. Fantasi lelaki tentang wanita adalah satu-satunya fantasi yang tidak mungkin dibatasi. (Sekalipun mereka telah memiliki pasangan dan keluarga).

47. Tinggi badan mungkin bukan masalah yang terlalu penting bagi lelaki, tetapi mereka cukup peduli pada berat badan (wanita khususnya, termasuk Anda).

48. Jika lelaki mulai serius dengan hubungannya, maka mereka akan menjadi makhluk yang super aktif. (Inilah mengapa dia selalu berusaha menjemput dan menghantar Anda, serta selalu memeriksa inbox message di dalam handphone Anda)

49. Jika Anda tahu bagaimana menaklukkan lelaki Anda, mereka tidak akan pernah boleh jauh dari Anda.

50. Bagi lelaki, melupakan seseorang memerlukan waktu yang lebih lama dari seumur hidup.

Sunday, April 24, 2011

ANGGAPAN

anggapan yg slh blh mngundang suatu musibah yg x dpt kita sndri jangka..tguran sbg seorg kawan mgkin brgkali disalaherti akn mnyebabkn dri kita akn trase..trsntuh..sbb kawan yg pling rapat dgn kita mula bicara..bkn slh ucapan atau penerimaan..mgkin cara ucapan tu sndri yg silap..atau mungkin cara penerimaan tu yg tersalah..kita hanya insan biasa yg hny mmpu bicara..lbh2 lg jika ia dtgnya dr lubuk hati kita sndri..maafkan aku andaikata tersilap bicara tersalah kata..kita hny mnusia biasa yg mmg x akan prnh lari dari melakukan silap..melakukan dosa..manusia yg khilaf..kdg2 teguran yg agk kasar mmpu mmbuka mata kita..mmbuka mata hati kita akan betapa pentingnya seorang kawan..apatah lagi seorg sahabat..kawan gembira mmg ramai..kawan menangis..hny mmpu dibilang dgn jari..kdg2 keprihatinan yg diberi mgkin disalaherti..disalahanggap smp kita dibutakan dgn sikap kita sndri..think positive n done directive..think before done anything..skrg ni aku mula berfikir tntang ape yg berlaku disekitar aku..disekeliling aku..aku x pernah menyalahkan sape2..lg2 kwn baik sndri..mgkin ade kesilapan yg kita buat tnp sedar..tnp kita taw..hati mnusia..rmbut sama hitam..hati lain2..mulut mnusia tak kn mmpu kita tutup smp bile2 pon..anggapan mnusia trhdp bgaimana dri kita tetap ada..kdg2 ape yg prnah kita buat pd org lain akan berlaku blik pd kita..aku prcaya pd karma..dan ape yg prnh kita nasihati..tgur org lain..cuba kita aplikasikan smula pd diri kita..jgn hanya sekadar bicara dihujung bibir..skdar menyedapkan hati..sekadar memujuk dri..kdg2 ape yg kite prnh ckp..yg kite prnh luah..x salah kirenye digunakan pada diri sendiri..mgkin berguna..sebaik2 manusia takde yg sempurna..yg pling penting hubungan kita dgn Yang Maha Esa..hablumminallah hablumminannas..jika hubungan kita dengan Allah baik..hubungan dgn manusia juga akan baik..maaf andaikata bicara kali ini mengundang rasa tidak selesa..kita hanya berkawan..dan dlm berkawan jika timbul satu perasaan prihatin dan mengambil berat..mampu utk bersama tatkala duka dan tawa..itu digelar sahabat..dan dari persahabatan itu mgkin akan timbul satu rasa lbih dari rasa prihatin dan menyayangi..itu akan digelar kekasih..x salah kirenye cemburu disebabkn kawan yg lain..mgkin bila org lain gmbira..kita sedih..dan bile kita sedih..org akan gembira..cbe berada ditempat org lain..cba mnjadi org lain..apa yg akan kita rasa..amat berbeza..mesra mmg perlu..gembira mmg perlu..tapi manusia pny perbuatan mmpunyai had dan sempadan..kalau shgga menimbulkan syak wasangka..yg mmpu mnjadi buah mulut org lain..itu akn berbalik kpd kita sbb mnjadi punca buah mulut org atas sikap kita tnp kita sdar..mnusia kan..sntiasa melakukan kesilapan..tegur yg mana perlu..terima yg mana patut..pengalaman mndtgkn kedewasaan..maaf skali lagi kira kata berbeza..aku mngur org..umpama aku mngur dri sndri..ape yg ak tgur..mgkin akn dtg kpd dri aku sendiri..maaf kan aku...

MULUT TERKUNCI HATI BERBUNYI

KISAH KASIH YG TERSISIH
MENAGIH KASIH YANG MASIH TERSISA
MUNGKIN HATI AKAN TERTOREH
TATKALA HATI MULA BICARA

MULUT TERKUNCI BERERTI SEPI
SEDANGKAN HATI MERONTA MENARI
TAKKAN MUDAH HADIR PENYERI SUNYI
JIKA KASIH TIDAK HADIR DATANG MERAIH

BUKAN MUDAH MEMBENCI MENCACI
KALAU HATI MASIH BANYAK MENYEMBUNYI
TERSOROK TERSIMPAN MEMORI ABADI
YANG TAK MUNGKIN DISELONGKAR KALAU TERKUNCI RAPI

SISA KASIH YANG SERING DITAGIH
HANYA MENJADI MAINAN HATI
TAK SANGGUP DILUAH TAKUT TERSISIH
MUNGKIN HADIR INSAN YANG DICARI

SUKAR MENERIMA APABILA DILONTAR
SAKIT SEPERTI HATI TERBAKAR
MUNGKIN BERSEBAB AYAT KELUAR
DARI MULUT ASAL HATI YANG BERSABAR

MELIHAT SESIAPA PASTI MENJADI IRI
INGINKAN SUASANA SEPERTI SENDIRI
JIKA ITU MAINAN DARI LUBUK HATI
UMPAMA MEMBAKAR DIRI NURANI

TAK SALAH KIRANYA KALAU CEMBURU
ITU MENANDA DUA HATI YANG SATU
DISALAH TAFSIR MENJADI HARU
KIRANYA HATI TAHU MENAFSIR DAN MEMBURU

DENDAM TERBUKU MENJADI LUKA
SEKIRANYA LEWAT DIUBAT PARAH KIRANYA
MENCARI PENAWAR DIKALA DUKA
TAK KUNJUNG TIBA WALAUPUN SEMENTARA

Friday, April 22, 2011

DOA UTK ORG YG TGH BERCINTA @ INGINKN CINTA?

... Satukanlah hatinya dengan hatiku...
Titipkanlah kebahagian antara kami... . agar kemesraan itu abadi... Dan ya Allah... ya tuhanku yang maha mengasihi... Seiringkanlah kami melayari hidup ini... Ketepian yang sejahtera dan abadi...

Tetapi ya Allah... Seandainya telah engkau takdirkan... . dia bukan
miliku... Bawalah ia jauh dari pandanganku... . Luputkanla....'

Ya Allah... . Seandainya telah engkau catatkan... Dia
milikku tercipta buatku ia dari
ingatanku... Dan peliharalah aku dari kekecewaan... .

Serta ya Allah ya tuhanku yang maha mengerti... . Berikanlah aku
kekuatan... Melontar bayangannya jauh ke dada langit... Hilang bersama senja nan merah.. agarku bisa bahagia... Walaupun tanpa bersama dengannya...

Dan ya Allah yang tercinta... Gantillah yang telah hilang... .
Tumbuhkanlah kembali yang telah patah... Walaupun tidak sama dengan dirinya...

Ya Allah ya tuhanku... Pasrahkanlah aku dengan takdirmu...
Sesungguhnya apa yang telah engkau takdirkan... Adalah yang terbaik buat ku... . kerana engkau maha mengetahui... Segala yang terbaik buat hamba Mu ini...

Ya Allah... Cukuplah engkau sahaja yang menjadi pemeliharaku... Di dunia dan di akhirat... Dengarlah rintihan dari hamba Mu yang daif ini... Jangan engkau biarkan aku sendirian... Di dunia ini mahupun di akhirat... Menjuruskan aku kearah kemaksiatan dan kemungkaran... Maka kurniakanlah aku seorang pasangan yang beriman... Supaya aku dan dia sama2 dapat membina Kesejahteraan hidup... Ke jalan yang Engkau redhai... dan kurniakanlah padaku keturunan yang soleh... .amin2..ya arabbal al amin....

KENAPE KO STILL SAYANG DIA???

Naper ko still SAYANG dia???



Naper ko still syg dia, walau dia dh tinggal ko ??
Naper ko still syg dia , walau dia dh buang ko ??
Naper ko still syg dia , walau dia dh hancurkan ht ko ??
Naper ko still syg dia , walau dia dh pijak cinta ko ??
Naper ko still syg dia , walau dia runtuhkan mahligai ko ??
Naper ko still syg dia , walau dia pergi tanpa belas ??
Naper ko still syg dia , walau ko menangis dia pandang ko penuh benci ??
Naper ko still syg dia , walau dia tak pernah pikir susah ko ??
NAPER?NAPER?Naper ko still sayang dia ??? !!~




SEBAB .......
bila dia tinggal aku ... aku sedar kelemahan diri aku
punca dia pergi ...
bila dia buang aku .. aku makin dekat dengan Tuhan ,
dan aku tahu ujian ini utk aku baiki diri .. bukan merosakkan diri aku dgn kebencian
bila dia hancurkan hati aku .. aku teringat betapa byk hati dia aku hancurkan ,
tanpa aku sedari ..
Bila dia pijak cinta aku .. aku tahu cinta tuh dh lamer x berkembang tak dibaja ..
atas kelalaian dan kealpaan aku ..
bila di pijak baru aku tercungap untuk bernafas ,
dan cuba bangun dan kembang semula
Bila dia runtuhkan mahligai aku .. saat tuh , ia hanya mahligai kaca .. yg pudar sinarnya
hanya tiang cinta yg mmbuat ia terus berdiri ..
Bila dia pergi tanpa belas ...
Aku kenal dia , aku tahu dia berperang dengan diri ...
mencari kekuatan untuk berlalu
Bila dia pandang aku penuh benci ... itu kerana dia sayang aku , walau dia cuba nafikan
Bila dia tak pernah pikir susah aku .. sebenarnya dia tak pernah berhenti memikirkan aku ..
dan kerana itu ,
aku still sayang dia ..
dan mengharapkan peluang dari Tuhan untuk perbaiki segalanya .. !!~
dan aku berjanji ,
walau sesaat aku takkan sia kan ...

AWAK.......

Buat insan yang bernama awak...

Awak tahu tak...

saya tak pernah lupakan awk...

Dan....

Bohong lah kalau saya kata saya x  pernah rindukan awk...

Bohonglah kalau saya kata saya x pernah sayangkan awk....

Bohonglah kalau saya kata saya x pernah cintakan awk....

Tapi saya harus sedar antara kita sudah tiada apa2 lagi...

Awak bukan lagi milik saya...

Sejauh mana sekalipun saya mengharap...

Semuanya tak akan pernah kembali seperti dulu...

Mahu tak mahu kehidupan ini harus di teruskan...

Kerana saya masih punya keluarga..rakan2...

Dan mereka yg masih lagi menyayangi diri ini...

Pesan saya cintailah dirinya...

Seperti mana saya pernah mencintai awak...

Sayangilah dirinya seperti mana....

Saya pernah menyayangi awak...

Jagalah dirinya seperti mana

 Saya  pernah menjaga diri awak..

Suatu ketika dulu...

Jangan pernah sakitI hatinya...

Jangan pernah khianti cintanya...

Dan jangan sesekali tinggalkan orang yang awak cinta

Untuk orang yang awak sayang....

Jika ada kekurangan pada diri si dia..

Jadikan lah kekurangan itu sebagai kelebihan

Yang tidak pernah ada pada orang lain....

Angggap lah bercinta dan berkongsi kasih sayang denganya...

Ialah peluang kedua untuk menjadi kekasih yang lebih baik...

Malah jika benar cinta awak  itu kepadanya...

Maka berdoa lah semoga  ia menjadi kekasih halal awak....

Agar cinta awak dan dia ..

Terus di redhai  allah di dunia dan di akhirat...

Mungkin si dia bukan yang pertama bagi awak...

Tapi biarlah si dia yang terakhir buat awak...

Ingat jangan di cari lagi cinta yang Telah tersedia ada...

Tapi jaga lah ia...

Kerana sedalam mana pun cinta itu...

Akan hilang kalau tak di jaga...

Seperti mana ianya terjadi

Di antara saya dan awak...

Sesungguhnya cinta semalam lah...

Yang menjadikan siapa diri kita pada hari ini.....

Doa saya sentiasa mengiringi kebahagiaan awak dan dia..

Semoga saya juga akan dapat kebahagiaan yang sama suatu hari

nanti... amin...."

Friday, April 15, 2011

CARA2 MEMUJUK AWEK!!

Berikut adalah beberapa tips dan petua untuk lelaki memujuk awek atau teman wanita yang sedang merajuk. Merajuk adalah salah satu sifat yang memang ada pada setiap wanita. Kita sebagai lelaki perlu tahu teknik dan tektik yang sesuai ketika menghadapi situasi itu
Keberkesanan tips dan petua ini adalah tidak dapat disahkan oleh mana2 pakar sakit tuan atau sakit puan. Ianya bergantung kepada banyak faktor, antaranya tahap merajuk, tahap ketampanan anda dan juga munkin kandungan hormon dalam badan.
So, penggunaan tips dan petua ini tidak dijamin keberkesanannya.

1. Bila awek mula mengamuk baling-baling barang
- Cuba anda sambut apa yang dia baling. Inilah masanya anda nak tunjuk kepantasan dan kehebatan menjadi goal keeper. Tidak sia-sia selalu jadi keaper masa main futsal

2. Bile awek mula menjerit tak pasal-pasal menengking, membebel tanpa henti
- Anda menyanyilah sekuat hati dengan penuh perasaan mengikut melodi sebenar penyanyi asal. Inilah masanya untuk anda menunjukkan suara anda sehebat Faizal Tahir,Tomok atau pun Black (Mentor)

3. Bile awek anda tenung macam nak telan (garang arh konon!)
- Anda senyum jek pandang si dia! Inilah masenya anda tunjuk betapa comelnyer muka anda ketika senyum!

4. Bile awek anda ambil semua barang2 dia ala2 nak lari dari rumah.
- Tolonglah kemaskan barang² dia bersama-sama. Ambil semua barang² dia masukkan dalam plastik sampah kaler itam tuh. Inilah masanya untuk anda tunjuk betapa rajinya, ringan tulang dan mempunyai semangat bergotong royong serta suka bantu membantu.

5. Bile awek menangis akibat terlalu marah dan sakit hati hingga mengalirkan airmata
- Anda ketawalah berdekah² hingga terguling². Inilah masanya untuk anda buktikan bahawa anda sedang berusaha membuatkan si dia gembira ketika dia sedang berduka, sedih Dan terluka!

Wednesday, April 13, 2011

ANDAINYA PEREMPUAN TAHU

-Lelaki juga boleh menjadi seseorang yg begitu sensitif dan mengambil berat (prihatin)


-Jika seseorang lelaki meminati wanita, wanita itu tak semestinya cantik. Cukup dgn budi bahasa dan kesopanan yg tinggi. Malah lelaki boleh menyukai wanita yg mempunyai banyak persamaan dengannya samada dari segi pemikiran atau minat. Oleh itu, banyak yg boleh dibualkan atau dikongsi bersama.

-Kebanyakan masa, lelaki sebenarnya tidak mengetahui perasaan sebenar yg dirasakan oleh seorang wanita.

-Lelaki boleh menerima penolakan dgn baik.

-Lelaki cuba menonjolkan sikap kelakiannya utk menambat hati wanita...


-Lelaki memang dilahirkan dgn perasaan yg kuat terhadap wanita..sebab itu mereka suka melihat wanita, menjeling wanita dan menonton Baywatch! Atau mencuci mata di tepi pantai atau swimming pool.


-Kebanyakan lelaki resah bila berhadapan dgn situasi ingin mengajak wanita keluar kali pertama!


-Lelaki cuba meniru gaya selebriti atau berlagak macho hanya kerana ingin memikat hati wanita.

-Bila lelaki cakap.."Emm..tengoklah dulu"..itu seringkali bermaksud dia berkata tidak atau kurang setuju.


-Bila lelaki cakap direct to the point dalam sesuatu hal, dia sebenarnya ingin bersikap jujur dan berterus-terang dan mengharapkan wanita memahami maksudnya.


-Kebanyakan lelaki yg nampak 'desperate', datang dari sekolah all boys!
Adalah biasa lelaki cemburu terutamanya apabila perempuan asyik menyebut nama lelaki lain.


-Lelaki tak boleh belajar kesemuanya pasal perempuan dari library atau buku semata2. Oleh itu mereka selalu keliru dengan sikap perempuan..dan tak faham kenapa perempuan bersikap begitu begini... Kadang2 lelaki perlu mengetahui lebih mendalam tentang bagaimana berhadapan dengan perempuan supaya hubungan dapat berjalan dgn lebih baik.

-Betapa hebatnya lelaki itu bersikap romeo dan 'flirting' dengan ramai wanita..dia tetap hanya ada seorang teman wanita yg istimewa...yang lain hanya kawan..


-Bila lelaki tertengok dada wanita dan wanita itu menyedari...maafkan saja. Kebanyakan lelaki tak sengaja....Mereka merasakan kejadian wanita itu begitu indah!

-Bila sesuatu hubungan putus di tengah jalan, lelaki juga rasa bersedih..cuma dia tak menunjukkannya kesedihannya di depan orang.

-Bila seorang perempuan meminati seorang lelaki, perempuan itu patut bagi hint! Mana tau lelaki itu juga menaruh minat. Senang usahanya nanti...


-Adalah memalukan bagi lelaki jika tak berupaya menolong wanita.

-Kebanyakan lelaki cukup lemah dgn air mata perempuan. Mereka lebih tewas sekiranya air mata itu mengalir dari perempuan yg dikasihi. Sebab itu dikatakan air mata senjata perempuan.


-Lelaki bukanlah sempurna 100%, walau bagaimanapun rupanya atau pandangan luarannya. Jadi, perempuan janganlah mengharapkan semua yg hebat dari lelaki! Mereka juga normal dan mempunyai kelemahan!


********

nota kaki : baru hangpa tau apa yang lelaki rasa...lepas nie boleh baik2( selagi tak bertentangan dgn ajaran islam yer!!!) dgn pakwe2..kwn2 lelaki..bakal2 suami...suami2...bapa2 korang..n semua lah yg bergelar lelaki..tp kalau kami nie yg lelaki buat pekara yang x elok ka..nakai2 ka..korang tegurlah..jgn main diam jek..hakhak..nnti korang pompan juga ni yg susah....kan ingat mengingati tu amalan mulia sesama insan...hehehhee..:)

JIKA LELAKI TERLUKA

Banyak kaum perempuan akan menangis saat tersakiti hatinya oleh kaum lelaki. Memang kaum perempuan bisa menangis selama berjam-jam, atau bahkan berhari-hari saat hatinya benar-benar terluka. Tapi dalam waktu singkat, kesedihan akan sirna tanpa disadari dan keceriaan kembali hadir.

Bagaimanakah dengan kaum lelaki? Saat hatinya terluka, mungkin tidak ada air mata yang menetes. Memang banyak lelaki yang seakan tidak memiliki kesedihan sedikitpun. Tetapi yang terlihat hanyalah kebencian dan kekecewaan karena tersakiti.

Benarkah kaum lelaki tidak sedih? Sebenarnya jauh di lubuk hatinya yang paling dalam, ada kesedihan yang terpendam. Meski waktu telah lama berlalu dan segala hal telah berubah, tapi kesedihan itu masih melekat dan muncul dalam ingatannya secara tiba-tiba.

Saat kaum lelaki sudah memiliki pasangan baru, tanpa diduga, dia akan terkenang pada saat dimana dia pernah berjalan dengan mantan PASANGANnya.

Ia akan mengingat bahwa perempuan itu pernah mengisi hari-harinya yang indah dan Ia begitu mencintainya. Saat itulah lelaki akan mengalami kesedihan yang begitu dalam. Tentu saja, hal ini tidak akan terjadi sekali, tapi berulangkali. Sehingga dapat dibayangkan betapa tersiksanya perasaan seorang lelaki.

Dalam sekejap perasaan lelaki menjadi down. Lelaki seakan menjadi begitu lemah dan rapuh. Tapi uniknya, ia berusaha menutupi dan tetap memperlihatkan sikap sewajarnya untuk memulihkan perasaannya sendiri. Sehingga, tak ada seorang pun yang merasakan, kecuali hatinya sendiri yang teriris.

Hati yang terluka akan selalu dipendam dalam diri seorang lelaki, hingga ia benar-benar bisa menghilangkan luka tersebut dari dirinya. Life's must go on, right guys?

LUAHAN HATI by APIT

pertama kali ku dengar suara mu..
sayunya hatiku merindui dirimu
walaupun baru kita bersua muka
namun aku telah jatuh cinta

pertama kali ku bertemu denganmu
hatiku terpaut melihat senyumanmu
aku mengharap engkau menerimaku
kerana aku bersedia menyintaimu

akan ku renang lautan yang berapi
membuktikan kehebatannya cinta ini
tetapi jika kau meninggalkan aku
terhiris hati ini...terguris jiwa ini...
menangis tak berlagu...ohhhh...

biarpun ombak yang merubah pantai
kasih ku takkan hancur berderai
biarpun hari berganti hari
dirimu tetap ku nanti ohhhh...

sayangku pimpinkan tangan ku
menuju mahligai bahgia..
kita bersama nikmati kisah cinta
hidup bagaikan di syurga
ohhhh..kasih......

Sunday, April 10, 2011

AKU INGINKAN!!

apa yg terbuku didalam lubuk hati hny mampu aku luahkan melalui kata2..melalui penulisan..tapi siapa yg mampu mendengarnya..siapa yg mampu utk membantu aku..aku sentiasa berdoa kepada Yang Maha Memahami..hanya Dia yg mampu utk mengembalikan ketenangan dalam hati aku..betul cakpa sorang member aku..dimana silap aku setiap kali aku cuba menjalin kasih..aku tidak meletakkan kesemua kesilapan itu diatas sidia..aku yang SALAH..aku yg SILAP..aku sentiasa terburu2..aku yg xpernah serik untuk mencuba..walaupun aku selalu dikecewakan..dihancurkan secara halus..aku terima..aku redha..ni semua ketentuan dariNya..dugaan dariNya..yg mengajar aku erti kehidupan..tapi x salah utk aku mencintai dan menyayangi seseorang..hati kecil aku berbisik..sampai bila aku akan terus sebegini..dikecewakan..cukuplah kali ini..hati aku hancur..hati aku musnah..aku cuba bangkit utk meneruskan kehidupan..aku hny mampu tersenyum pahit dikala berselisih dengannya..berdua dengannya..aku xnak lihat airmata dia jatuh lagi diatas sikap ego seorang lelaki..let me be your shoulder to you cry on..tp..apa hasilnya..aku diludah..aku dibuang..aku taw sikap sesetengah lelaki yg ego yg inginkan dirinya menjadi yg terbaik dimata wanita..aku x mampu utk mnjadi yg terbaik dimata kamu..aku hanya mampu utk mnjadi diri aku..aku hanya mampu utk menjadi yang baik..aku cuba berubah..mungkin perubahan yg kamu inginkan x pernah menepati kehendak kamu..aku bukan jenis lelaki yang kamu minati..bukan jenis lelaki yg mampu mencairkan hati..aku bukan lelaki yg hipokrit semata2 utk mndapatkan hati kamu..aku adalah aku..aku ingin menjadi diri aku..aku xmmpu utk menapati segala2nya..maafkan aku..aku hanya mahukan secebis rasa sayang dan cinta dari kamu..aku tahu kamu perlukan masa utk memikirkannya..aku akan sentiasa menunggu kamu..aku akan menutup pintu hati aku utk org lain..menyintai x semestinya memiliki..aku faham erti kata tu..tapi bagi aku..setiap cinta yg ikhlas wajar diberikan kepada yg berhak..aku menerima dengan tangan yg terbuka..aku sekarang menjadi takut utk menyimpan rasa kasih dan sayang pd org lain..aku takut utk diHANCURkan lagi..aku takut utk diKECEWAkan lagi..aku harap kamu mendengar luahan hati aku ini..sahabat aku pernah bercakap..mencari cinta dan kasih umpama mencari benih dicelahan pohon berduri..walaupun luka berdarah kita akan terus mencari..ya Allah..jika benar dia adalah jodohku..Kau hampirkan lah kepada ku..dan jika dia bukan milikku..Kau kurniakanlah dia insan yg mmpu menjaga hati nya sebagaimana aku cuba menjaga hati dia..

HATI KECIL BICARA LAGI

PEDIH
bila hati kecil mula merintih
ingin dibelai dan dikasih
sehingga menangisi sedih
tanpa menghiraukan hitam ataupun putih

SEDIH
bila hati kecil mula menagih
janji suatu sayang dan kasih
yang tak mungkin hadir membenih
walaupun ditabur baja yang sering membuih

LULUH
bila hati kecil mula mengeluh
sampai bila akan dijatuh
seperti ditusuk sembilu buluh
yang selalu sakit seperti dibunuh

HANCUR
bila hati kecil merasa seperti dilebur
semenjak rasa kasih itu dilentur
yang akhirnya menjadi bubur
akibat diri yang silap menegur

PUNAH
bila hati kecil semakin dimusnah
semakin pedih semakin bernanah
akibat sendiri yang biarkan dijamah
oleh insan yang menjadi pemusnah

HATI
bila hati kecil rasa seperti sudah mati
seribu janji yang tak mungkin ditepati
sesal sendiri sehingga mati
mungkin masa yang mungkin membawa erti

Saturday, April 2, 2011

BETUL KE MACAM NI?


• Awak berhak dapat yang lebih baik dari saya...maksudnye (aku boleh dapat orang lebih baik dari kau ! berambussss !)

• Kita ni banyak perbezaannya...maksudnye (ko ni membosankan aku laa, berambusss la aku buat lawak pun kau tak pernah gelak kan !! bodoh)

• Awak memang tak pernah faham saya...maksudnye (aku benci kauuuuu, menyampah betul !)

• Saya tak bersedia lagi la untuk semua ni...maksudnye (aku bersedia nak lari dari kauuu,jahanam !)

• Saya sayang awak,tapi macam kawan je...maksudnye (aku tak berminat la dengan kau, cermin diri kau dulu okay !)

• Saya perlukan ruang untuk diri sendiri...maksudnye (aku nak blah jauh jauh dari kau, paham tak !)

• Saya nak tumpukan pada kerja saya dulu...maksudnye (aku sebenarnye ade hati kat sorang mamat ni kat tempat kerja aku...hik hik hik)

• Saya harap hubungan kita ni menjadi,tapi...maksudnye (kenapa la aku kena cakap benda ni lagi dengan kau, bahalol !)

• Saya tak mampu bersama awak lagi...maksudnye (kau ni memang teruk lah, aku da tak sanggup daaa)

• Antara kita, kita punya matlamat hidup ni berbeza...maksudnye (kau boleh jalan lah dengan falsafah hidup kau tu ok,aku dah letih !)

• Saya terlampau menyanyangi awak, sehingga saya takut kehilangan awak...maksudnye (aku memang tak sayang kau langsung, dah lama mati dah rasa sayang tu, ngokk !)

Wednesday, March 30, 2011

APA YG LELAKI SUKA & TAK SUKA


Lelaki suka:
  • Sikap kelakar
  • Budi pekerti dan kesopanan
  • Murah hati
  • Senyuman manja
  • Pandai memasak
  • Pandai dalam mengenakan pakaian
  • Penampilan/imej yang sesuai dengan citarasanya
  • Tak mudah naik angin
  • Seorang wanita yang sanggup meminjamkan keretanya pada lelaki bila kereta laki tersebut rosak
  • Tak terlalu seksi dalam berpakaian
  • “Tak apalah, tadi U dah belanja I makan, jadi sekarang biar I belanja tiket wayang”
  • Wanita yang dapat menjalin hubungan rapat dengan ibu atau keluarganya
  • Berwawasan atau bercita-cita tinggi
  • Mempunyai keyakinan diri yang tinggi
  • Tahu menjaga maruah diri. Bersemangat dan tak mudah mengalah dalam situasi yang tertekan.
  • Sentiasa berada di sisinya saat duka dan gembira
  • Tak berleter walau terpaksa menghantar lelaki ke lapangan terbang pada 2 pagi
  • Sediakan secawan teh atau kopi tanpa disuruh oleh lelaki
  • Wanita yang mengambil berat tentang lelaki
  • Sikap keibuan
  • Sukakan kanak-kanak
  • Suara lembut tanpa dibuat-buat
  • Pandai membawa diri. Tak kekok dibawa ke mana pun
  • Boleh dibawa berbincang dan memberi pendapat
  • Memberi sokongan moral dalam apa jua usaha yang dilakukan lelaki
  • Tak memperkecilkan kelemahan lelaki sebaliknya menerima seadanya diri lelaki tersebut
  • Tahu bersyukur
  • Pandai berjimat-cermat
  • Tak mengharapkan lelaki dalam semua hal

Lelaki Tak Suka:
  • Wanita yang suka mengumpat
  • Sombong dan bongkak
  • Menunjukkan sikap yang terlalu memiliki
  • Hisap rokok
  • “Kau ni macam orang tiga suku!” Mengutuklah tu…
  • Wanita yang melayan lelaki seperti alas kaki
  • Wanita yang suka menunjuk-nunjuk untuk dapatkan perhatian
  • “Tak bolehkah U lakukan sesuatu yang betul!”
  • “Jangan cuba beritahu I apa yg patut I lakukan dan yang tak patut I lakukan..”
  • Wanita yang hipokrit
  • Pembohong dan suka mencari alasan
  • Terlalu ingin mengetahui hal peribadi si lelaki
  • Sukar buat keputusan terutamanya hal berkenaan hubungan mereka
  • Kurang sifat kasih sayang walaupun terhadap binatang
  • Pengotor dan pemalas
  • Tak bertanggungjawab langsung
  • Tak pandai mengemas
  • Terlalu bebas dan kuat bersosial hingga tiada batasan pergaulan
  • Kuat berleter walau hal remeh temeh
  • Boros berbelanja
  • Tak tahu memasak
  • Sikap manja yang terlalu menyakitkan hati
  • “Queen Control” atau suka mengarah-arah
  • Tak pandai bergaya atau selekeh
  • Suka bermekap tebal sehingga hilang keayuan asli
  • Suka mengungkit-ungkit hal-hal lalu
  • Panas baran
  • Kuat merajuk dan sukar dipujuk
  • Terlalu pendiam sehingga susah untuk berkomunikasi
  • Tak mahu mengakui kesilapan dan ego

Wednesday, March 23, 2011

PERKATAAN LAZIM YG WANITA GUNA......

FINE 
Ini la yang perempuan suka gunakan untuk hentikan pergaduhan, lebih-lebih lagi bila dia rasa dia yang betul dan anda kena diam. Jangan sekali kali gunakan perkataan ini untuk memberi gambaran rupanya, terutama sekali apabila dia sedang mencuba pakaian di kedai - hanya akan membawa anda berdua bergaduh. 
LIMA MINIT 
Ini sebenarnya setengah jam. Ianya sama jugak dengan lima minit yang perlawanan bola sepak akan berakhir sebelum anda membawa sampah ke luar, jadi ini adalah pertukaran yang seimbang. 

TAKDE APA-APA 
Ini bermakna "something" dan anda perlu berjaga-jaga! Perkataan ini melambangkan perasaan perempuan yang inginkan anda berputar-putar kat dalam macam mesin basuh. Selalunya, ini akan memulakan pergaduhan yang akan bertahan selama 'LIMA MINIT' dan diakhiri dengan 'FINE'. 

PERGILAH! (dengan kening terangkat) 
Ini adalah satu cabaran yang akan membuat si perempuan menjadi marah dengan 'TAKDE APA-APA' dan diakhiri dengan 'FINE'.

PERGILAH (dengan kening biasa)
Ini bermakna 'mengalah' atau 'buat je la apa yang awak nak sebab saya tak kisah'. Anda hanya akan mendapat situasi ini dan dalam beberapa minit diikuti dengan 'TAKDE APA-APA', 'FINE' dan dia akan bercakap kembali dengan anda dalam masa 'LIMA MINIT' apabila dia dah sejuk. 

MENGELUH YANG KUAT 
Ini sebenarnya bukanlah perkataan, tetapi kenyataan yang sering disalah anggap oleh kaum lelaki. 'MENGELUH YANG KUAT' bermakna dia merasakan anda adalah seorang yang bodoh ketika itu dan dia sendiri terfikir kenapalah dia menghabiskan masa berdiri di situ dan bergaduh mengenai 'TAKDE APA-APA'. 
MENGELUH YANG PERLAHAN 
Lagi sekali, ini bukanlah perkataan. 'MENGELUH YANG PERLAHAN' membawa maksud yang dia berasa puas. Adalah lebih elok jika anda duduk diam, jangan buat sebarang tindakan... dan dia akan kekal puas. 
OKAY LAH 
Ini adalah kenyataan yang paling merbahaya seorang perempuan boleh buat kepada lelaki. 'OKAY LAH' bermakna dia ingin berfikir panjang sebelum dia membalas terhadap perbuatan anda yang telah menyakitkan hatinya. 'OKAY LAH' selalunya digunakan dengan 'FINE' bersama 'Kening Yang Terangkat'. 

BUAT LAH 
Satu ketika di masa depan dalam masa terdekat, anda akan dilanda masalah yang besar. 
TOLONGLAH Ini bukan kenyataan, sebaliknya adalah pelawaan. Seorang perempuan memberi anda peluang untuk mengeluarkan sebarang alasan atau sebab di atas apa yang telah anda lakukan. Anda mempunyai peluang yang adil dengan kejujuran, jadi berhati-hati dan anda tidak akan mendapat 'OKAY LAH'. 

TERIMA KASIH 
Seorang perempuan mengucapkan terima kasih. Jangan pengsan. Terima dan ucapkan sama-sama. 

TERIMA KASIH BANYAK-BANYAK 
Ini banyak berbeza dari 'TERIMA KASIH'. Seorang perempuan akan menggunakan ini apabila dia dah terlampau marah pada anda. Ini menunjukkan yang anda telah menyinggung perasaannya dan akan diikuti dengan 'MENGELUH YANG KUAT'. Berhati-hati untuk tidak bertanya apa yang salah selepas 'MENGELUH YANG KUAT' kerana ini hanya akan membuat dia berkata 'TAKDE APA-APA'.

Saturday, March 19, 2011

20 PERKARA YG BUAT WANITA BENCI LELAKI

1. MENINGGIKAN SUARA
Tahulah mereka dikurniakan suara yang 'macho' tapi kalau nak meninggikan suara sekadar menunjukkan ego, tak eloklah. Ini antara kelemahan lelaki kerana mereka mudah meninggikan suara walaupun pasangannya tidak bersalah.

2. MAIN KAYU TIGA
Bab main kayu tiga ni masalah paling besar. Walaupun dah ada kekasih, mereka sukar untuk setia. Apatah lagi kalau digoda, terus disambar tanpa mempedulikan perasaan kekasihnya.

3. SUKA 'CUCI MATA'
Kebanyakan lelaki sukar mengawal mata (mata keranjang). Pantang jumpa perempuan cantik dan seksi mulalah mata tu macam nak terkeluar. Walaupun sedang bersama kekasih, si dia tidak akan peduli. Bagi mereka tidak salah kalau sekadar mencuci mata tetapi hati kekasih kenalah jaga juga cik abang!

4. MENGONGKONG
Itu tak boleh, ini tak boleh, sikit-sikit nak kontrol. Segala gerak-geri kekasih dikawal, sampaikan nak berpakaian pun harus ditentukan. Kalau nak keluar ke kedai pun kena repot dulu, kalau tidak mulalah tercetusnya pertengkaran kerana hal sekecil itu. Tetapi, mereka akan melenting pula sekiranya aktiviti-aktiviti mereka disoal siasat oleh kekasih mereka... Macammana tu?

5. EGO
Ini merupakan masalah paling ketara dan merimaskan kaum wanita. Keegoan dan lelaki memang tak dapat dipisahkan. Tetapi ada kalanya lelaki menjadikan keegoan sebagai alasan untuk mereka bertindak tanpa mempedulikan perasaan si gadis. Keegoan membuatkan lelaki mempunyai kuasa veto dalam kehidupan mereka termasuklah memimpin kaum wanita. Tidak salah mempamerkan ego tetapi biarlah kena pada tempatnya.

6. MENIPU
Masalah yang ketara apabila lelaki suka menipu ataupun memberikan alasan yang tak munasabah. Sanggup memungkiri janji dan memberikan alasan yang mereka mempunyai masalah yang tak dapat dielakkan padahal sebenarnya mereka enggan melaksanakan janji mereka sendiri. Ada juga yang sudah berpunya tetapi mengaku solo. Berterus-teranglah wahai kaum lelaki kerana kaum wanita lebih menghormati mereka yang memiliki sifat berterus-terang ini. Sifat menipu dan suka berdolak-dalih ini lama kelamaan akan membuatkan semua gadis akan menjauhi anda.

7. PERASAN
Aduhaiii... lelaki ini cepat perasan terutamanya jika mereka ini berkerjaya baik, berpenampilan menarik dan mempunyai wajah yang hensem. Boleh tu mengaku merekalah yang menjadi lelaki idaman para wanita. Tapi, mungkin pada pandangan seorang wanita mereka ini sederhana sahaja tapi mereka ini yang suka perasan lebih. Bukan semua wanita memandang pada paras rupa, kalau dah terlebih-lebih perasan tuu... Ada wanita yang lebih suka mengutuk dari memuji...

8. MEMENTINGKAN DIRI SENDIRI
Susah juga kalau dapat yang mementingkan diri sendiri ni. Lelaki selalunya tidak mahu mengalah dan ingin menegakkan pendapat sendiri tanpa mempedulikan luahan pasangannya. Mereka juga suka mendahulukan kemahuan mereka dan jarang hendak mementingkan perasaan kekasih... Egolah katakan! Tidak semestinya pendapat kaum wanita ni tak boleh diguna pakai.

9. KURANG MEMBERIKAN PERHATIAN
Lelaki kadangkala suka bertindak sambil lewa dan kurang memberikan perhatian tidak kira dalam apa jua urusan. Tetapi kalau urusan yang berkaitan dengan dirinya sendiri, pantas pula melaksanakannya. Jika berkaitan teman wanita, alamatnya... mereka kurang mengambil perhatian. Mengapa ya? Kaum wanita sebenarnya bukan minta diberikan perhatian 24 jam tetapi cukuplah sekadar pasangannya mengambil tahu akan dirinya kerana sifat semulajadi seseorang wanita itu yang ingin bermanja dan dimanjakan.

10. CEMBURU BUTA
Orang kata cemburu tandanya sayang, tapi kalau cemburu tak tentu pasal dan memanjang saja cemburu, tentu rasa tak selesa juga. Agaknya lelaki yang kuat cemburu ni takut kekasihnya terlepas ke tangan kumbang lain kot. Harus diingat, bukan semua perempuan suka kekasihnya kuat cemburu. Tapi, ada juga sesetengahnya suka apabila teman lelakinya cemburu kerana seolah-olah teman lelakinya amat menghargai dirinya. Jangan cemburu buta sudahlah, malas jugak nak layan kadang-kadang!

11. MATA DUITAN
Jangan tak tahu ada juga lelaki mata duitan atau pun gelarannya 'lelaki spedo'. Mereka tak kisah nak kikis duit kekasih dengan 1001 macam alasan yang adakalanya tidak logik diterima dek akal fikiran. Kalau kisah perempuan mata duitan kita sudah biasa dengar, tapi kalau lelaki pula yang mata duitan... apa cerita ni?? Takkan masa-masa macam ni keegoan lelaki hilang pulak?!!

12. KOMITED TERHADAP KERJAYA
Susah kalau dapat teman lelaki yang terlalu komited dengan kerjaya. Mereka ni selalu sangat memberi banyak alasan kerja apabila diajak keluar. Kalau keluar bersama, selalu pula bercerita tentang kerja dan merungut sering dibebani kerja yang menimbun. Bukanlah tidak boleh lelaki mementingkan kerjaya tetapi pandai-pandailah membahagikan masa bersama teman wanita. Paling tidak pun, seminggu sekali luangkan masa menemaninya dan lupakan segala hal berkaitan kerja. Bukannya kaum wanita ni tidak memahami kalau teman lelakinya pandai membahagikan masa...

13. PANAS BARAN
Aduiii... masalah yang boleh menimbulkan fobia terhadap seseorang gadis apabila mendapat kekasih yang panas baran. Pantang silap sikit, mahu dihambur segala kemarahannya. Ada juga kesilapan bermula dari diri sendiri tetapi tetap menyalahkan orang lain. Setakat kena tengking boleh lagi diterima walaupun sebal satu badan tapi, bagaimana kalau siap sepak terajang? Kalau nak sepak terajang carilah mereka yang sepadan dan janganlah berlawan dengan kaum yang lemah bang! Di mana sifat bertanggungjawab dan kepimpinan yang ada? Cuba-cubalah kawal kerana setiap dari kita ada barannya, cuma kena pandai-pandai mengawallah. Kalau dah tak terkawal sangat, tak payah bercintalah cik abang oiii!!!

14. KAKI MEROKOK
Ini satu lagi sifat kaum lelaki yang melemaskan wanita. Asyik berasap sana sini, naik lemas dengan bau dan asap rokoknya. Dalam sehari adakalanya habis sekotak rokok. Kalau habiskan duit dengan makan benda berfaedah tak apa juga, ini tidak... asyik menyedut asap yang tidak menyehatkan. Kalau asap tu membawa kesan pada diri sendiri saja tak apa juga, ini tidak... membawa kesan juga pada orang sebelah menyebelah. Kadang-kadang teman wanita menegur bukannya apa, dia sayangkan kita juga dan tak mahu kita jatuh sakit. Lagipun mereka juga tak nak teman lelaki mereka membazirkan duit dengan merokok.

15. PENGOTOR
Ada segelintir lelaki sukar nak menyedari diri mereka ni ada yang pengotor. Terutama bab meludah atau membuang kahak merata-rata. Yarkkk!!! Ada juga yang jarang basuh seluar, pakai baju yang sama berulang kali, tidak memakai deodarant dan macam-macam lagi sampaikan badan sudah berbau semacam pun dia tak sedar. Tidakkah mereka ini terasa segan apabila menyedari badan sudah berbau?? Entahlah... hanya kaum lelaki yang bersifat pengotor ini saja yang dapat menjawabnya.

16. GELOJOH
Kalau bab makan, lelaki ni agak gelojoh. Macam 'food machine'. Mereka lemas melihat teman wanita mereka makan terlalu sopan tetapi mereka tidak sedar cara mereka makan yang gelojoh juga melemaskan kaum wanita. Sepatutnya, samada lelaki mahupun wanita patutlah makan dengan bersopan. Buat apa terkejar-kejar?

17. PENTINGKAN KAWAN-KAWAN
Sanggup membatalkan temujanji semata-mata hendak bermain bola sepak ataupun menonton WWF bersama kawan-kawan. Lelaki juga selalu mementingkan kawan-kawan dalam banyak hal. Sekali-sekala bolahlah, jangan pula selalu saja memberi alasan hinggakan masa bersama teman wanita tiada langsung semata-mata untuk menghabiskan masa bersama kawan-kawan. Apa guna bercinta kalau macam tu gayanya? Kalau ada masalah pula, kawan-kawan sebagai tempat mengadu dengan alasan tidak sesuai bercerita dengan si dia. Kalau dah memilih si dia sebagai kekasih, mungkin satu hari si dia juga akan menjadi isteri anda, jadi takkanlah anda selalu hendak merahsiakan sesuatu dari dia. Tak eloklah berbuat demikian, nanti si dia terasa seolah-olah dirinya tidak penting buat anda pula.

18. TIDAK TAHU MEGHARGAI
Sukar untuk bertemu lelaki yang tahu menghargai perasaan atau pun perbuatan kekasihnya. Ada pula yang berpura-pura tidak mengambil tahu walaupun menyedarinya. Mereka seboleh-bolehnya mahu si dia terang-terangan menunjukkan sikap meghargai mereka ini. Kalau setakat sikit-sikit atau sekadar kiasan tu, alamatnya mereka akan berpura-pura tidak menyedarinya. Apa salahnya sekali-sekala, tunjukkan sikap anda yang menghargainya di atas apa yang cuba dilakukannya terhadap anda seperti memberi hadiah kecil. Setidak-tidaknya ucapkanlah terima kasih setiap kali dia cuba berbuat sesuatu untuk anda.

19. PUTAR BELIT
Lelaki ni ramai yang pakar memutar-belitkan kenyataan walaupun ternyata sememangnya merekalah yang bersalah. Bagi mereka, putar belit ini tak mengapa asalkan si dia mempercayai alasan tersebut dan mereka akan terlepas dari kesalahan sendiri. Sekiranya anda benar-benar menyintai pasangan anda, perkara begini seharusnya tidak berlaku kerana apa akibatnya sekiranya si dia mengetahui juga tipu helah anda suatu hari nanti. Kalau anda tak pandai menyelamatkan keadaan, melepaslah anda! Jujurlah pada pasangan anda.

20. SUKA KONTROL MACHO
Peh! Nak dikatakan macho, ada juga yang tak. hancur je yang lebih kot! Terutama bab sikap, mahu lebih gentleman, berketrampilan dan hensem. Seboleh-bolehnya mereka mahu menampakkan yang diri mereka lelaki sejati dan ada elemen HERO. Tak perlulah nak merasakan diri anda macho kerana wanita sahaja yang layak membuat penilaian terhadap anda. Sekiranya anda rasa diri anda macho, tetapi pada mata wanita tersebut anda tidaklah semacho yang disangkakan, tak guna juga!

Wallahu'alam............